Publicerad: 2007-05-24

Manusstudent skriver tv-kontrakt!

NYHET Den första kullen från den treåriga utbildningen Manusutbildning för film och tv lämnar Umeå universitet den 1 juni. När slutprojekten bedömdes härom veckan fick en av studenterna ett extra roligt besked: En av de stora tv-kanalerna satsar på hans tv-serieidé!

När Lars Andersson, liksom de övriga sexton på manusutbildningen för film och tv, fick sina slutprojekt bedömda av några av film- och tv-Sveriges makthavare den 8 och 9 maj satt han extra mycket som på nålar. Förvisso var Lars nervös inför vad Gunnar Carlsson på SVT Drama skulle säga om hans långfilmsmanus. Men han visste också att det i Stockholm samma eftermiddag skulle fattas ett annat viktigt beslut.

På ett av Sveriges stora tv-kanaler fattades nämligen samtidigt ett beslut om att man skulle satsa på en projektidé som Lars Andersson presenterat under sin praktik på ett större produktionsbolag förra året. Nu beställer produktionsbolaget ett fullständigt tv-seriemanus på 8 avsnitt på 30 minuter. Om det blir godkänt ska serien spelas in nästa vinter.

Lars Andersson fick med andra ord två bedömningar av sin förmåga som manusförfattare på samma eftermiddag. Och båda lovar gott inför framtiden!

– Som alltid är det mycket hysch-hysch kring projekten i sin tidiga fas, säger Claes-Göran Lillieborg, manusutbildningens konstnärlige ledare. Mer än att det är Lars egen originalidé och att det nu ska till en massa jobb kan Lars inte säga. Naturligtvis är hans mål att serien ska i produktion till vintern.

Lars Andersson är ursprungligen från Piteå, är också skådespelare, har skrivit barnmusicalen ”Örjans födelsedag”, har även regisserat bland annat "Ingemansland" 2003 (turné i Bosnien) samt ”En kvinna men vilken kvinna” i Stockholm. Under utbildningen har Lars liksom de övriga studenterna, bland annat skrivit manus både till kort och novellfilm, liksom upplägg till en tv-serie (inklusive flera avsnittsmanus), utvecklat dataspelsidéer liksom interaktiva tv-format.

– Det har varit tre oerhört spännande år med det här fina gänget, säger Claes-Göran Lillieborg. Att flera av manusstudenterna under våren uppmärksammas på olika sätt, från smått till stort, är extra roligt. Nyligen blev till exempel Jonas Lindsköld Sandrewstipendiat och Clara Bodén fick ett Humsek-stipendium. Det är många talanger som lämnar universitetet i juni. Inte förrän 2010 har nästa kull gått färdigt utbildningen!

Lars Andersson kan nås för intervju via Claes-Göran Lillieborg, mobil 0708 - 23 88 14.

Redaktör: Helena Vejbrink