Publicerad: 2006-06-09

Manusstudenterna på sommarpraktik

NYHET På film- och tv-bolag runt om i Sverige praktiserar just nu sexton studenter från manusutbildningen för film och tv. Götafilm, Jarowskij, Felixfilm, Tre Vänner, Ruben Östlund, Sveriges Television, North Kingdom är några av de välkända praktikplatserna.

Vill du göra ett reportage eller intervjua någon av studenterna kan du få kontaktuppgifter via Claes-Göran Lillieborg, manusutbildningens konstnärlige ledare.

De flesta praktikplatserna är välkända för den som arbetar med rörliga bilder. I Stockholm finns flera studenter bland annat hos Tre Vänner och Jarowskij. En student ville praktisera hos en dokumentärfilmsproducent och tillbringar nu tiden hos Helgi Felixson på FelixFilm, som är på gång med flera produktioner samtidigt. I Skellefteå har producenten Mattias Fjellström samlat tre av studenterna från utbildningen runt sitt bolag och sina projekt. I Göteborg återfinns en student på Göta Film, där Peter Birros och Mikael Marcimains tv-serieprojekt ”Upp till kamp” kanske ska spelas in. En annan följer i Ruben Östlunds spår för att studera hur man arbetar på ett mer otraditionellt sätt.

Under praktikperioden som pågår från mitten av maj till mitten av september får de blivande manusförfattarna erfarenhet av hur det går till på en inspelning eller möjlighet att närmare studera hur arbetet kring idé och manus går till utanför ”skolans” värld. En manusförfattare för film och tv är del av en stor arbetsgemenskap, men samtidigt den person som först lämnar projektet när det väl ska förverkligas. Det gäller då att veta vad som sedan kan hända.

– Det är inte samma sak att sitta på sin kammare och skriva sina historier som att möta kreatörerna som ska förverkliga dem. Förhoppningen är att alla studenterna på ett eller annat sätt får uppleva den spänning och tjusning som finns i arbetet med film och tv, säger Claes-Göran Lillieborg.

Lagom till att Umeå Filmfestival sätter igång i höst samlas studenterna för sitt tredje och sista år. Då ska man ge sig på sitt stora slutprojekt, förhoppningsvis stärkta av erfarenheterna från praktiken.

Läs mer om utbildningen: Manusutbildning för film, TV och ny medier

Kontaktuppgifter till studenterna kan du få via Claes-Göran Lillieborg, mobiltfn: 0708-23 88 14 eller e-post: claes.lillieborg@littvet.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink