Publicerad: 2014-10-17

Manusutbildningen en av aktörerna bakom nya filmpriset Anna-priset

NYHET Women in Film and Television (WIFT) och UN Women Sverige presenterade förra veckan ett nytt filmpris för att de historier som inte berättas idag, ska bli berättade. Detta som ett led i att förverkliga FN:s kvinnokonvention om kvinnors mänskliga rättigheter och grundläggande friheter. Manusutbildningen för film, tv och nya medier vid Umeå universitet är en av aktörerna bakom priset.

Anna-priset är ett fritt stipendium på minst 75 000 kr som går att ansöka om fram till den 8 november 2014.

Ambitionen är att priset årligen kommer att delas ut till en person med ett projekt med rörliga bilder som till innehåll, form och organisation och med stark konstnärlighet ger och gör en gestaltning av Kvinnokonventionens mål. Syftet är att öka kunskapen om FN:s kvinnokonvention och insikten om hur den har betydelse för en bra och livaktig filmbransch i Sverige där kvinnor ges större möjligheter och mer uppmärksamhet att kunna berätta sina historier.
Priset är ett resultat av ett spontant möte mellan WIFT Sverige och UN Women Sverige på Nordiskt Forum i Malmö tidigare i år där organisationerna kom att prata om gemensamma beröringspunkter, intressen och idéer.

Manusutbildningen för film, tv och nya medier är medarrangörer till priset och föreslog att första prisutdelningen skulle förläggas till Umeå under kulturhuvudstadsåret 2014. Så kommer det också att bli.

Louise Lindbom vid Manusutbildningen för film, tv och nya medier är juryns ordförande och kommer att delta vid prisutdelningen den 10 december i Umeå.

Läs mer och ansök om Anna-priset

WIFT är ett internationellt nätverk som genom sina medlemmars aktiva engagemang driver på utvecklingen mot rättvis fördelning i film- och TV-branschen.

Kontakt: Louise Lindbom, louise.lindbom@kultmed.umu.se

Redaktör: Therese Högberg