Publicerad: 2009-04-20

Manusutbildningen på Drömfabriken

NYHET Fullt upp med workshops om radioteater och datorspel, men i veckan reser några studenter, alumner och lärare från manusutbildningen vid Umeå universitet till Drömfabriken, Svenska Filminstitutets begivenhet för alla som sysslar med film.

Studenterna på manusutbildningen är mitt inne i en workshop med radioteaterfolk från YLE i Finland och en datorspelsworkshop med en producent från dataspelsföretaget DICE. Men så här när ansökningstiden till höstens utbildningar just har gått ut är det dags att på allvar börja informera om antagningen till nästa höst.

– Vi tar ju bara in studenter till programmet vart tredje år, och nästa chans att börja är hösten 2010. Vi finns på Filmhuset i Stockholm från torsdag till lördag den här veckan för att berätta om utbildningen, säger Claes-Göran Lillieborg, konstnärlig ledare för manusutbildningen för film, tv och nya medier.

Då inträffar nämligen årets upplaga av Drömfabriken, Svenska Filminstitutets begivenhet för alla som vill syssla med rörliga medier, som antingen redan gör det eller hemskt gärna vill. En del av Drömfabriken heter Filmmässan och där kommer Umeå universitets manusutbildning att finnas. Det är en mötesplats där företag, organisationer och filmskolor presenterar sig för och knyter kontakt med Drömfabrikens besökare, vilket brukar vara närmare 700 ivriga film- och tv-intresserade varje år.

Tillsammans med Claes-Göran Lillieborg och konstnärlige handledarenLouise Lindbom kommer före detta och nuvarande studenter att vara på plats
på Drömfabriken, redo att svara på frågor och berätta om utbildningen

Läs mer om Drömfabriken och filmmässan.

Mer information kan fås av Claes-Göran Lillieborg,
arbete/mobil: 090 - 786 63 14 eller e-post.

Redaktör: Helena Vejbrink