Publicerad: 2008-05-22

Marcus Samuelsson bjuder Umeåborna på en kulinarisk resa i ord och smak

NYHET Marcus Samuelsson är Sveriges mest internationellt kända kock. Tisdag 27 maj föreläser han på Umeå universitet i ljusgården i Lärarutbildningshuset klockan 18.00. Föreläsningen är gratis och alla hälsas välkomna.

Marcus Samuelsson kommer att berätta om hur hans resande världen runt satt sina spår i hans smaklökar och matlagningskonst. Men även om hur andra intryck som design, sätt att servera och inredning har påverkat honom. Marcus Samuelsson är adjungerad professor i internationell måltidsvetenskap vid Umeå universitets Restauranghögskola.

Marcus Samuelsson första restaurang i New York är utpräglat skandinavisk, nu har han valt att undersöka det afrikanska köket. Nyligen öppnade han därför en ny restaurang i New York kallad Merkato, ett namn som han har lånat från marknaden i Addis Abeba i Etiopien.

Föreläsningen som beräknas pågå i en och en halv timma avslutas med att Marcus, i det mobilakök som finns i ljusgården, lägger sista handen vid de tre små afrikanska rätter som gastronomistudenterna vid Umeå universitets Restauranghögskola, tillrett under hans överseende under dagen.

De 35 första personer som kommer till ljusgården kommer att få en biljett som ger dem möjlighet att smaka på rätterna. Det är också afrikansk matlagning som står på schemat när Marcus under dagen undervisar gastronomistudenterna vid Umeå universitets Restauranghögskola.

Media är välkomna att vara med i Restauranghögskolans kök från klockan 14.30.

Marcus Samuelsson föddes år 1970 och växte upp i Göteborg, där han påbörjade sin karriär som kock på Park Avenue. Han har varit chefskock på ansedda restauranger i Schweiz, Frankrike och Österrike, bland annat på den femstjärniga restaurangen Victoria Jungfrau i Schweiz. Hans första kokbok ”En smakresa: Middagstips från Marcus Samuelsson” valdes till årets kokbok i Sverige år 2002. Hans senaste kokbok heter Africa on my mind. Med restaurangen Aquavit gjorde han succé i New York. I februari 2008 öppnade han den svenska Aquavit restaurangen på hotell Clarion i Stockholm. Förutom Aquavit, driver han Riingo, AQ Café på Scandinavian House samt den nyöppnade afrikanska restaurangen Merkato i New York.

För mer information, kontakta:

Peter Vegh, Restauranghögskolan, Umeå universitet Tel: 090-786 50 81 Mobil: 070-566 79 49
E-post: peter.vegh@rh.umu.se

Läs mer om Restauranghögskolan på: www.rh.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg