Publicerad: 2005-10-04

Marcus Samuelsson blir adjungerad professor vid Umeå universitet

NYHET Stjärnkocken Marcus Samuelsson har utsetts till adjungerad professor i internationell måltidsvetenskap vid Restauranghögskolan i Umeå. Han är bland annat delägare i den världsberömda krogen Aquavit i New York, och författare till flera kokböcker.

Marcus Samuelsson är en av Sveriges mest kända kockar, och en av de starkast lysande stjärnorna inom den internationella restaurangbranschen. Trots att han ännu inte har fyllt 35 år, har han redan hunnit med att vara chefskock på ansedda restauranger i Schweiz, Frankrike och Österrike. Idag är han delägare i den berömda krogen Aquavit i New York. Nu anställs mästerkocken som adjungerad professor vid Restauranghögskolan, Umeå universitet.
– Genom att knyta Marcus Samuelsson till Restauranghögskolans verksamhet kommer vi att kunna befästa den starka position våra utbildningar har uppnått inom modern gastronomi, menar Lars Lövgren, föreståndare vid Restauranghögskolan.

Marcus Samuelsson är född år 1970 i Etiopien. Han växte upp i Göteborg, där han påbörjade sin karriär som kock på Park Avenue. Redan år 1990 påbörjade han sin internationella karriär som chefskock på den femstjärniga restaurangen Victoria Jungfrau i Schweiz. Sedan tio år tillbaka har Marcus Samuelsson i huvudsak varit verksam på Aquavit, en restaurang som erbjuder ett modernt skandinaviskt kök. Samtidigt är han kulinarisk rådgivare åt krogen Riingo, också i New York, där det serveras en kombination av amerikansk och japansk mat.

Marcus Samuelsson har fått en rad utmärkelser under årens lopp, bland annat Gourmet Magazines ”Best Restaurant” år 2000 och World Economic Forums ”Global Leaders for Tomorrow” år 2003. Han har producerat tre kokböcker, varav boken ”En smakresa: Middagstips från Marcus Samuelsson” valdes till årets kokbok i Sverige år 2002.

För mer information om Restauranghögskolan vid Umeå universitet, se: www.rh.umu.se/

För mer information om Marcus Samuelsson, kontakta: Gert Klötzke, adjungerad professor, Restauranghögskolan, Umeå universitet, tel: 090-786 50 81, 070- 560 19 52

Redaktör: Camilla Nilsson