Publicerad: 2017-07-21

Markus Hällgren om att hantera tristessen på Mount Everest

NYHET Tråkigt på semestern när regnet öser ned? Handelshögskolans Markus Hällgren berättar om riskerna med tråkighet och hur man hanterar det vid bestigning av Mount Everest.

Markus Hällgren, till vardags professor vid Handelshögskolan vid Umeå universitet, beskriver sig själv som en typiskt tråkig forskare som forskar om tråkiga saker. Kort sagt en riktig tråkmåns.

Trots det har han följt med en expedition bergsbestigare till Mount Everest, vilket för utomstående kanske inte låter direkt tråkigt.

Men tråkigt är just vad det kan vara även på sådana höjder, med massor av väntan innan man kan komma vidare framåt och uppåt.

Att låta sig stressas av denna tråkighet kan vara livsfarligt i den extrema miljön, och därför måste man hitta sätt att hantera tråkigheten. Hur det kan gå till, berättar Markus Hällgren om i denna TedX.

Till TedX med Markus Hällgren

Redaktör: Ola Nilsson