Publicerad: 2011-09-30

Maskiningenjörsstudenter orienterar sig i branschen

NYHET Samverkan med näringslivet är ett viktigt inslag i Tekniska högskolans utbildningar. Under torsdagen fick maskiningenjörsstudenter chansen att lyssna på korta företagspresentationer, mingla och fika med representanter från teknikföretag i regionen.

Ett 40-tal förväntansfulla studenter har bänkat sig i MIT-husets ljusgård.

Solljuset sipprar in från alla håll och över Volvo Lastvagnars presentationsfilm på storbildskärmen. Det företaget är först ut på näringslivsdagen.

– Det är spännande att se vad företagen har att säga, säger Simon Bohman, tredjeårsstudent på högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik.

Hans kurskamrat Markus Palmqvist håller med.

– Jag hoppas på att dagen blir informativ och kan ge oss lite kontakter med företag. Jag har hört att det ser ganska ljust ut på arbetsmarknaden för oss maskinare. Jag hoppas att det stämmer i verkligheten.

Målet med näringslivsdagen, förklarar Staffan Schedin, programansvarig för högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik, är att studenterna ska få information om vad de kan förvänta sig när de är klar med sina studier. Han vill även att studenterna ska förstå hur betydelsefullt det är med generella kunskaper såsom projektledning, muntlig och skriftlig presentation.

– Att träffa företagsrepresentanter är också jätteviktigt för oss lärare för att hänga med i vilka kunskaper och kompetens som företagen efterfrågar inom maskinområdet i dag för att inrikta vår utbildning i rätt riktning i framtiden, säger han.

Närvarande företag under dagen var BAE-Systems, Komatsu Forest, Volvo Lastvagnar, Ålö, Indexator samt Svensk Maskinprovning. Efter föredrag och mingel avslutades dagen med en paneldebatt. Därefter har studenterna fått i uppgift att dokumentera sina reflektioner över dagen.

Näringslivsdagen anordnades av Närkontakt. Närkontakt är namnet på teknisk-naturvetenskapliga fakultetens arbete för att utveckla samverkan med regionens företag och näringsliv. I Närkontakt ingår i dag cirka 150 företag.

Redaktör: Ingrid Söderbergh