Publicerad: 2018-04-17

Masterstudent i folkhälsovetenskap utsedd till Global Swede

NYHET Nora Nindi Arista, från Indonesien och student på masterprogrammet i folkhälsovetenskap, är nominerad som Umeå universitets Global Swede 2018. Utmärkelsen är ett gemensamt initiativ av Utrikesdepartementet och Svenska institutet som syftar till att hedra och uppmärksamma internationella studenters prestationer i Sverige.

– Jag är hedrad och tacksam för denna nominering. De senaste två åren i Umeå har varit mycket givande: Jag har haft möjlighet att utforska frågor inom folkhälsa tillsammans med begåvade kurskamrater och engagerade lärare, och jag ser fram emot att fortsätta min roll som ambassadör för Umeå, säger Nora.

Vid sida av studierna är Nora involverad i Swedish Network for International Health, ett gräsrotsnätverk av studenter på folkhälsovetenskapsprogram i Sverige, och deltar aktivt i att lyfta fram Umeå och universitetet.

– Vi har en mångfaldig och meriterad grupp av internationella studenter, bland dem står Nora ut. Hon är ett mycket bra exempel på hur man framgångsrikt kan förena akademiska studier och personliga intressen vid Umeå universitet. Nora är en utmärkt ambassadör och jag gratulerar henne till den här nomineringen, säger vicerektor Heidi Hansson.

Den 8 maj får Nora ett diplom av EU- och handelsminister Ann Linde vid en ceremoni i Stockholm.

För frågor, kontakta gärna

Nora Nindo Arista