Publicerad: 2013-05-14

Masterstudent ska studera hållbar stadsmiljö i USA

NYHET I augusti beger sig Sonja Pettersson, student på masterprogrammet i Spatial Planning and Development, till USA för att lära sig mer om hur den amerikanska staden Madison arbetar för att skapa en mer hållbar stadsmiljö.

Universitetsstudenter från högskolor runt om i Sverige har skickat in ansökningar till programmet REACT U.S. – Reserach on Environmental Action and Clean Tech in U.S. För andra året i rad får nu fem studenter chansen att åka västerut på en studieresa som bekostas av amerikanska ambassaden i Stockholm.

Umeåstudenten Sonja Pettersson är en av de utvalda. Under tre veckor kommer hon att studera hur Madison i delstaten Wisconsin arbetar aktivt för att genom tekniska innovationer och miljöförbättrande åtgärder skapa en hållbarare stadsmiljö.
– Bland alla sökande valde vi ut fem väldigt motiverade studenter som förtjänar sina platser i detta program på grund av studieframgångar och meriter. Vi hoppas att de under isn resa kan erhålla ny ny information och inspiration till att jobba med miljöfrågor också i framtiden. Vi har fått mycket positiv feedback från de studenter som deltog i programmet ifjol, säger Torbjörn Lahti, ordförande för Sustainable Sweden i ett pressmeddelande.

REACT U.S. är ett initiativ under Swedish American Green Alliance (SAGA). SAGA lanserades i februari 2010 som ett partnerskap mellan USA och Sverige för att främja samarbete inom miljö och förnybar energi.

De studenter som valts ut är: Julia Arvidsson, Lunds universitet; Pernilla Bergström, Linnéuniversitetet i Växjö; Veronique Larsson, Stockholms universitet; Matilda Olsson, Uppsala universitet; Sonja Pettersson, Umeå universitet.

Redaktör: Karin Wikman