Publicerad: 2016-10-29

Mat och (forsknings)prat i Icelab

NYHET I november lanserar Martin Rosvall och medarbetare i Icelab vid Umeå universitet en ny mötestyp där forskare får pitcha en specifik problemställning som publiken diskuterar under en lunch. Visionen är att idéer ska utvecklas och samarbeten gro. Forskare från alla fakulteter är välkomna.

Nya och kreativa forskningsidéer uppkommer ofta vid informella möten som under en lunchrast på en konferens. Dessa kreativa möten är en viktig del av det akademiska livet.

Från och med den 15 november, varannan tisdag vid lunchtid klockan 12:00, kommer två forskare bjudas in till Icelab för att presentera öppna problem i sin forskning i fem minuters pitchar. Syftet är att nå ut och undersöka möjligheter till kompletterande kompetens och samarbete i publiken.

Både publik och problemställare välkomnas från alla fakulteter.

Martin Rosvall, initiativtagare till arrangemanget. Foto: Mattias Petterson.

– Vi ser fram emot en mångsidig och interaktiv publik. Vi kommer att bjuda på universitetets godaste smörgåsar och hoppas på en lunchtimme med en tillåtande och produktiv atmosfär. Tillsammans kan vi öppna nya vägar för forskning vid universitetet, säger arrangören Martin Rosvall, universitetslektor vid Institutionen för fysik och föreståndare för Icelab.

Martin Rosvall inleder med en metapitch om möjligheterna och utmaningarna med att generera och utveckla idéer över ämnesgränser och följs av Stefan Björklund från Institutionen för Medicinsk kemi och biofysik.

Lunchmötena äger rum i Icelab som ligger i Naturvetarhuset på Umeå universitets campus.

Om Icelab:

Integrated Science Lab, IceLab, bedriver tvärvetenskaplig forskning och utbildning i skärningspunkten mellan fysik, matematik, samhällsvetenskap och life sciences. Här finns cirka 20 heltidsanställda med olika akademisk bakgrund, vilket bidrar till en unik forskningsmiljö.
www.org.umu.se/icelab/

För mer information, kontakta gärna:

Martin Rosvall, föreståndare för Icelab vid Umeå universitetTelefon: 070-239 19 73
E-post: martin.rosvall@umu.se

Foto fickur: Pixabay