Publicerad: 2012-11-26

Mattias Lundberg finalist i "Västerbottens mest företagsamma människa 2012"

NYHET Svenskt Näringsliv vill lyfta fram de mest företagsamma personerna i landet och genomför därför länsvisa tävlingar. Allmänheten har under hösten kunnat nominera personer och en jury har sedan utsett ett antal finalister.

Mattias Lundberg har av juryn utsetts till en av fem finalister med motiveringen:

"För att han med akademisk kunskap tagit klivet ut från universitet under stridsropet "Psykologi åt folket". Mattias gör den akademiska världen spännande och intressant även utanför universitetet."

Mattias Lundbergs svar på Svenskt Näringslivs frågor:

Vad är företagsamhet för dig?

Det är att få att saker och ting att hända. Runt sig själv och sina idéer men även att kunna hjälpa andra att förverkliga sina.

Vem är din företagsamma förebild?

Hilding Holmquist, som alltid gör verklighet av sina planer, trots det motstånd han ibland stöter på.

Du har ju blivit nominerad till Årets mest företagsamma 2012. Om du tittar tillbaka på 2012, kan du nämna något riktigt företagsamt som du gjort?

Jag har tagit initiativ till Psykologisk Salong, som har blivit en succé. Jag har också startat podcasten ”Jäkla människa” tillsammans med Janne Bylund – ett projekt som bygger på ett hugskott. Från idé till färdig produkt tog det fyra dagar.

Jag har också initierat ett bokprojekt där ytterligare fem Umeåpsykologer medverkar.

Varför tycker du att man ska rösta på dig som årets mest företagsamma i region Västerbotten?

För att jag har kunnat visa att man faktiskt kan göra den akademiska världen spännande och intressant även utanför universitetet.

Jag jobbar för att göra psykologin och akademisk kunskap lättillgänglig, rolig och intressant och jag brinner för att få Universitetsvärlden och det övriga samhället att förstå hur mycket man har att vinna på varandra. Tycker man det är viktigt, så ska man rösta på mig.

Finalen avgörs genom en omröstning på webben som avslutas den 5 december
Till omröstningen