Publicerad: 2007-10-12

Maud Olofsson delar ut stipendier för globalt forskningssamarbete

NYHET Centerpartiets partiledare, näringsminister Maud Olofsson, och Umeå universitets rektor Göran Sandberg delar ut 2007 års stipendier ur centerpartiets donation för globalt forskningssamarbete i samband med Universitetets promotionshögtid lördagen den 20 oktober.

Stipendieutdelningen äger rum klockan 12.30 i Humanisthuset, hörsal F.

Stipendierna, som är de första som delas ut, går till åtta internationella doktorander och fem masterstudenter vid Umeå International School of Public Health, UISPH.

Centerpartiets donation för globalt forskningssamarbete syftar till att stödja och utveckla samarbeten mellan svenska forskningsinstitutioner och forskningsinstitutioner vid universitet i utvecklingsländer. Umeå universitet och dess International School of Public Health fick under 2006 som första mottagare 10 miljoner ur donationen.

Media hälsas varmt välkoma att vara med under stipendieutdelningen. Två av doktoranderna och samtliga fem masterstudenter kommer personligen att närvara och ta emot stipendierna av Maud Olofsson och Göran Sandberg.

Umeå International School of Public Health är den enda fullt utbyggda internationella utbildningen av sitt slag i landet och har sedan 1991 bedrivit masterutbildning i internationell hälsa.

Läs mer om Umeå International School of Public Health: http://www.phmed.umu.se/enheter/epidemiologi/

Kontaktperson: Professor Stig Wall 090-785 12 09 Mobil: 070-662 90 75
E-post: stig.wall@epiph.umu.se