Publicerad: 2008-12-12

Medicinsk teknik fortsätter stärka samarbetet i norr

NYHET Samarbetet mellan Umeå universitet och Luleå tekniska universitet fortsätter att stärkas inom medicinsk teknik. Onsdagen den 17 december träffas forskare från de båda universiteten i Umeå. Målet är större forskningsanslag och en starkare industri.

Centrum för medicinsk teknik och fysik bygger på ett samarbete mellan de två nordliga universiteten. Under Mål1 perioden 2001-2007 har området medicinsk teknik ökat sin konkurrenskraft i norra Sverige, både nationellt och internationellt, såväl när det gäller forskning som förmågan att ta del av forskningsanslag. Detta har hittills resulterat i åtta patent och fem nya företag med säten i norra Sverige.En viktig del av verksamheten är att skapa en gemensam plattform som kan komma industrin till gagn och i förlängningen ge sysselsättningseffekter för företag och landsting i norra Sverige. Därför har också ett kommersialiseringsbolag CMTF Affärsutveckling AB startats.

CMTF har beviljats 28 milj kr från strukturfonden Mål2 och tillsammans med lokala finansiärer i Västerbotten och Norrbotten har CMTF en totalbudget på 56 milj kr under en treårsperiod.

Syftet med mötet på onsdag är presentation av CMTFs verksamhet samt visa på tillväxtmöjligheter och långsiktig finansiering av CMTF och medicinsk teknik. Prorektorerna från UmU och LTU samt CMTFs föreståndare kommer att ge en presentation av CMTF. Forskarna kommer att presentera pågående forskningsprojekten med väggtidningar.
Föredrag hålls av ansvariga handläggare inom medicinsk teknik från Vinnova och Vetenskapsrådet. Anföranden hålls även av en representant från North Sweden kontoret samt ett om erfarenheter av ett EU-ramprojekt.

Arrangör är Centrum för medicinsk teknik och fysik, CMTF.

Tid: Onsdag 17 december, kl 12.40-18.00
Plats: Umeå Folkets hus

För ytterligare information, kontakta:
Olof Lindahl
, Föreståndare CMTF Telefon: 090-786 99 42, 070-609 04 14