Publicerad: 2017-06-19

Medicinteknisk forskning får stöd av Tillväxtverket

NYHET Projektet Medicinsk teknik för företagstillväxt i Norrland, MT4North, har beviljats 4,65 miljoner kronor i stöd från Tillväxtverket. I projektet, som syftar till att utveckla medicintekniska företag i norra regionen, ingår bland andra Centrum för Medicinsk Teknik och Fysik, CMTF, vid Umeå universitet.

– Det är väldigt glädjande att CMTF, tillsammans med partners, fått förtroendet att driva projektet MT4North, säger Per Hallberg, föreståndare för Centrum för Medicinsk Teknik och Fysik, CMTF.

MT4North är ett samverkansinitiativ mellan Centrum för Medicinsk Teknik och Fysik, Umeå universitet, Luleå Tekniska universitet, samt Västerbottens och Norrbottens läns landsting. Projektet har som mål att utveckla medicintekniska företags forsknings- och innovationsverksamhet.

I norra regionen finns en rad medicintekniska företag inriktade på vanliga sjukdomstillstånd som särskilt drabbar äldre människor, till exempel stroke, glaukom, gång- och balansproblem, hydrocefalus och kronisk smärta. Projektet MT4North ska utifrån redan etablerade nätverk mellan innovationsinriktade forskare och näringsliv inom medicinsk teknik skapa, implementera och förankra en ny företagsinriktad innovationsmodell. Modellen ska sedan användas för att vidareutveckla ett antal medicintekniska innovationsidéer.

– Projektet spänner över 9,3 miljoner kronor och fokuserar på att tillvarata den kunskapsbank som CMTF varit med om att bygga upp för att skapa nya vägar för medicintekniska innovationer att nå marknaden, säger Per Hallberg.

Tillväxtverket har nu beviljat 4,65 miljoner kronor i stöd ur den Europeiska regionala utvecklingsfonden under perioden 2017-2019. De övriga intressenterna i projektet; Umeå universitet, Luleå Tekniska universitet, Regionförbundet i Västerbotten, Umeå kommun och Västerbottens läns landsting, medfinansierar projektet med lika mycket.

Läs mer om MT4North på CMTF:s hemsida

För mer information, kontakta gärna:

Per Hallberg, föreståndare för CMTF, Umeå universitetTelefon: 090-786 80 62, 073-822 46 20
E-post: per.hallberg@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog