Publicerad: 2013-06-25

Mediespanarna möter vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt

NYHET Medieforskarna Erik Lindenius och Jesper Enbom, Umeå universitet, har med sin podcast "Mediespanarna" landat vid västerbottenskusten och mött vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt. Det är ett samtal om allt från medier till politisk triangulering, hur arbetarrörelsen ska hantera frågor som också finns på Sverigedemokraternas agenda och om Vänsterpartiet verkligen kan hantera en eventuell maktställning?

Fr v Jesper Enbom och Erik Lindenius

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt citerar sin bror när han beskriver politikerveckan i Almedalen ”… som ett kosläpp för politiker, lobbyister och journalister.”

Jonas Sjöstedt andas en viss kluvenhet inför fenomenet Almedalsveckan. Han menar att det trots allt är viktigt med politiska diskussioner, samtidigt som han tror att det i framtiden måste finnas och kommer att finnas, fler folkliga forum där människors åsikter kan komma till uttryck.

– Politiska partier ska inte bara anpassa sig efter massmediernas krav och intresse av nyheter och konflikter. Frågorna bland folk är många gånger helt annorlunda än hos klicken av journalister kring riksdagshuset, säger Jonas Sjöstedt.

Bland mycket annat som avhandlas i avsnittet med Jonas Sjöstedt är också betydelsen av nya och traditionella medier, politisk triangulering, hur arbetarrörelsen ska hantera frågor som också finns på Sverigedemokraternas agenda och om Vänsterpartiet verkligen kan hantera en eventuell maktställning?

Medieforskarna Erik Lindenius och Jesper Enbom har i sitt senaste avsnitt av podcasten Mediespanarna sökt sig bort från campusområdet vid Umeå universitet och landat i en sommarstuga vid västerbottenskusten där de alltså mött den tillfälligt sommarlediga vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt.

Hör avsnitt 85, "Partiledaren", av Mediespanarna, på iTunes.comLäs mer om Mediespanarnaumu.se

Redaktör: Per Melander