Publicerad: 2022-04-29

Arcums styrgruppsmedlem tilldelas förtjänstmedalj

NYHET Umeå universitets förtjänstmedalj är universitetets högsta utmärkelse och delas ut vart tredje år till personer som gjort särskilt betydande insatser för universitetet. I år tilldelas Arcums styrgruppsmedlem Anne Husebekk.

Text: Anngelica

Anne Husebekk är professor i medicin med inriktning på immunologi och transfusionsmedicin vid UiT Norges arktiska universitet, och har suttit i Arcums (Arktiskt Centrum vid Umeå universitet) styrgrupp sedan 2021. Hon har ett intresse för vetenskapsdiplomati, och vetenskap i samarbete med allmänheten och näringslivet, och med ett särskilt intresse för arktiska frågor.

UiT och Umeå universitet har jämförbara profiler och ett starkt arktiskt fokus

Hon får priset för sitt framgångsrika arbete med att stärka samarbetet mellan universiteten och för sin drivkraft i det nordliga universitetssamarbetet The Arctic Five. Anne har bidragit till att stärka samarbetet mellan universiteten och till att utveckla det arktiska samarbetet i den nordliga regionen.

Anne berättar att hon är överraskad och tacksam över att få Umeå universitets förtjänstmedalj; "Samarbetet med Umeå universitet har pågått i många år, och är naturligt eftersom UiT och Umeå universitet har jämförbara profiler och ett starkt arktiskt fokus."

"Samarbetet mellan ledningarna fungerade mycket bra under min rektorsperiod, och det är en ära att få fortsätta samarbetet i Arcums styrgrupp även efter min rektorsperiod. Jag ser fram emot att ta emot medaljen den 15 oktober!"

Vid sidan om Anne tilldelas tre andra personer, och alla är välförtjänta mottagare av universitetets förtjänstmedalj med tanke på deras arbete och betydelse för Umeå universitet. Medaljen kommer att delas ut vid universitetets årliga ceremoni den 15 oktober 2022 av universitetsstyrelsens ordförande.