Publicerad: 2009-05-06

Mersmak för Restauranghögskolans kocktävling

NYHET Tor Boman blir den förste studenten vid Restauranghögskolan som får sitt namn ingraverat i den vandringspokal som är förstapriset i studenternas egna kocktävling.

Tävlingens initiativtagare är Johannes Gebara, förstaårsstudent vid gastronomiprogrammet, inriktning kök.

– Eftersom jag själv gärna ville tävla ordnade jag en egen. Det finns ingen tävling för oss som går på högskolenivå. Gymnasieeleverna har en tävling och restaurangkockarna har flera men för oss finns det inget, förklarar han.

Erfarenheterna från den första tävlingen är så goda att han redan har börjat planera nästa års tävling.

– Så länge jag går här, och det är i tre år tänker jag se till att det blir en tävling. Jag vill att den ska bli årligt återkommande och att den ska utvecklas till en nationell tävling för högskolestudenter inom området.

Förutsättningarna för de sex deltagarna var att på 90 minuter i Restauranghögskolans kök, laga en varmrätt bestående av säsongsbetonade råvaror med benfri kotlett av svensk gris som huvudråvara.

Eftersom Johannes själv deltog i tävlingen hade han inte varit med och val ut råvarorna.
– Om jag ska vara ärlig tog jag mig nog lite vatten över huvudet när jag bestämde för att både vara tävlingsdeltagare och organisatör. Nästa år tror jag att jag nöjer mig med att organisera.

Även om JohanRör i kastrullnes Gebara är förstaårsstudent är han ingen nybörjare i köket. Han har jobbat fem år som kock, senast som sous-chef i Norge.
– Jag längtar in i köket, nu läser vi företagsekonomi, det är först termin fyra som vi kommer in i köket på allvar. Därför var det extra kul att tävla.

Längtan till köket delades av hans studiekamrater, samtliga sex som deltog var förstaårsstudenter.
– Tävlingen är öppen för alla på Restaurangskolan. Nästa år hoppas jag på fler deltagare och från alla årskurser, säger Johannes Gebara.

Det vinnande receptet från gastronomistudenten Tor Boman var en potatissallad gjord på färskpotatis, dill och marinerad lök och fänkål, till det serverade han buljongkokad morot och benfri kotlett med svål, samt en blomkålspuré med tryffel.

En jury bestående av bland andra Björn Norén, köksmästare på Restaurang Viktor, Gert Klötzke, professor vid Restauranghögskolan och Ella Nilsson, vd svensk köttinformation och lektor vid utbildningen, bedömde rätternas smak, teknik, presentation och ”mise en place”.

Foto: Mattias Pettersson

Läs mer om Restauranghögskolan