Publicerad: 2005-05-26

Microsoft Research besöker Designhögskolan

NYHET Designhögskolan vid Umeå universitet är en av sex designhögskolor i världen som valts ut till Microsoft Researchs satsning Design Expo. Fredagen den 27 maj besöker företagets designchef Designhögskolan. Då utses ett studentprojekt som ska presenteras i Seattle.

Det är studenter som läser första året på magisterutbildningen i interaktionsdesign som deltar i Design Expo 2005. Temat för tävlingen är ”Tid – organisera, dela med sig och komma ihåg”. Elva studenter, uppdelade i tre lag, har arbetat med projektet de senaste tolv veckorna.

Brad Weed, designchef på Microsoft i Seattle, är mentor för Design Expo och kommer att vara på plats i Umeå när studenterna presenterar sina arbeten den 27 maj. En av studentgrupperna kommer därefter att få möjlighet att visa upp sitt arbete på Microsoft Research Faculty Summit i Seattle under senare delen av juli.

Syftet med Design Expo är att uppmuntra samarbeten mellan design, datavetenskap och Microsoft Research i Seattle.

Förutom Designhögskolan har även följande designhögskolor blivit utvalda att delta i Design Expo: Rhode Island School of Design, Rhode island, USA; New York University, Interactive Telecommunications Program, USA; University of California, Los Angeles, Media Art, USA; Delft University, Industrial Design Engineering, Holland och Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasilien.

Förra årets projektarbeten finns på research.microsoft.com/designexpo04

Dag: Fredagen den 27 maj, kl 16
Plats: Designhögskolan, Umeå

För ytterligare information, kontakta:

Professor Mike Stott, programansvarig för magisterprogrammet i interaktionsdesignTelefon: 090-786 74 39, 070-172 99 11
E-post: mike.stott@dh.umu.se

Diana Africano, handledare för projektsamarbetet med Microsoft ResearchTelefon: 090-786 74 60, 070-202 47 28
E-post: diana.africano@dh.umu.se

Redaktör: Karin Wikman