Publicerad: 2015-03-10

Microsofts vd pratar om jämställdhet med Umeåstudenter

NYHET Fem av elva i Microsofts svenska ledningsgrupp är kvinnor, liksom en tredjedel av de anställda. Målet är 50 procent kvinnor på alla nivåer i företaget. På torsdag den 12 mars kommer Jonas Persson, vd för Microsoft Sverige, till Umeå universitet och delar med sig av några konkreta tips för en ökad jämställdhet.

– Jag kommer inte vara nöjd förrän vi har det jämställt i hela företaget. Det handlar inte om en mjuk ambition, utan att om vi vill vara framgångsrika måste vi ta det här på allvar. Våra kunder är olika, och representeras de inte av olika människor på företaget som speglar kundgruppen blir det problem i slutändan, säger han i ett tidigare pressmeddelande.

Det handlar om alltifrån en jämställd rekrytering och ett flexibelt arbete, till att synliggöra kvinnor inom företaget, sätta upp tydliga mål och jobba långsiktigt. Exakt på vilket sätt Microsoft Sverige arbetar för att skapa ett jämställt företag avslöjas först under torsdagens föredrag, då företagets vd framförallt vill träffa intresserade studenter, men också medarbetare vid Umeå universitet.

– Det är jättekul att Jonas Persson kommer hit till oss på universitetet. Microsoft är ett dynamiskt och internationellt välkänt företag vars produkter finns hos många organisationer i Umeå, säger Sören Berglund, IT-chef vid Umeå universitet, och initiativtagare till besöket.

Under torsdagen kommer Jonas Persson också att besöka Designhögskolan och medverka i ett möte med IT-företag i Umeå.

Dag och tid: 12 mars, kl. 14.30–15.15
Plats: N320, Naturvetarhuset, Umeå universitet

Obs! Ingen föranmälan.

Mer om föredraget