Publicerad: 2012-01-23

Migrationsverket kallar Umeåprofessor

NYHET Mohammad Fazlhashemi, professor vid institutionen för idé- och samhällsstudier, har av regeringen förordnats som ledamot i Migrationsverkets etiska råd.

Enligt ett pressmeddelande från regeringskansliet har regeringen förordnat Mohammad Fazlhashemi, Peter Örn, Peter Althin, Ann Heberlein, Rebecca Stern och Martin Ådahl att ingå som ledamöter i Migrationsverket etiska råd.

Regeringen uttrycker en ambition om att skapa ett råd med en bred sammansättning av olika erfarenheter och kunskapsområden.

Förordnandet gäller från och med den 1 februari 2012 tills vidare, dock längst till 31 jan 2014. Rådet har i uppgift att efter begäran av Migrationsverkets generaldirektör yttra sig i frågor som rör utformningen av myndighetens verksamhet och som kan kräva etiska överväganden.

Redaktör: Per Melander