Publicerad: 2013-03-13

Mikael Hansson blir expert åt Digitaliseringskommissionen

NYHET Mikael Hansson, informatör vid Umeå universitet, har av regeringen blivit utvald som expert åt Digitaliseringskommissionen. Uppdraget är att bidra till att Sverige blir bäst i världen på digitalisering.

– Inte minst är det roligt att finnas med i expertgruppen med de erfarenheter som jag bär med mig från Umeåregionen. Mätningar har visat att Umeå har ett av västvärldens snabbaste bredband, här finns en stark it-industri och vid Umeå universitet framgångsrik forskning kring digital utveckling. Den erfarenheten är viktig att ta med i arbetet kring digitaliseringens möjligheter, säger Mikael Hansson.

Mikael Hansson arbetar som informatör för institutionerna för datavetenskap och informatik vid Umeå universitet samt för Process-IT. Han ska tillsammans med fem andra män och sex kvinnor under ett år vara ett stöd åt den nya statliga Digitaliseringskommissionen, som tillsattes av regeringen i juni 2012.

– Digitaliseringskommissionens expertgrupp kommer med sin sammansättning av rika erfarenheter och olika kompetenser kunna bidra mycket till att genomföra Digitaliseringskommissionen blir framgångsrik i att bidra till att Sverige är ett land som drar verklig nytta av digitaliseringens möjligheter, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt i ett pressmeddelande.

Övriga experter i Digitaliseringskommissionen är Kristina Alexandersson, Johanna Berg, Jenny Birkestad, Niklas Derouche, Anne-Marie Eklund-Löwinder, Daniel Forslund, Jan Hylén, Cecilia Marlow, Per Mosseby, Sofia Svantesson och Daniel Westman utsetts.

Redaktör: Karin Wikman