Publicerad: 2011-10-13

Mikrorobotar och landningsmoduler testades i Naturvetarhusets ljusgård

NYHET AlphaTech, 2πTech, Canyon, Delta Industries och E-team. Fem fiktiva studentföretag från Teknisk Fysiks första årskull, tävlade nyligen om ett prestigefyllt kontrakt med påhittade företaget Miro Corp. Målet var att tillverka en landningsmodul för en mikrorobot att användas i katastrofområden.

Nervöst, lätt allvarstyngda och kavajprydda presenterade de fem fiktiva företagen sina olika koncept för det påhittade företaget Miro Corp, som bestod av en synnerligen kräsen bedömningsgrupp av studenter från årskurserna 2 och 4 på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik.

I en vecka har ett 50-tal första årsstudenter, fördelade på fem företag bestående av ett landningsteam, ett robotteam, ett fallskärmsteam och två projektledare, jobbat med den kniviga uppgiften att ta hem kontraktet med det påhittade företaget Miro Corp. Företaget arbetar med forskning och utveckling av mikrorobotar anpassade för extrema miljöer. Företaget har som mål att utveckla en autonom mikrorobot som ska kunna landsättas från luften över katastrofområden med uppdrag att hitta överlevande, övervaka, göra mätningar och i vissa fall leverera mediciner.

Inte för nära golvmarkeringen. Gruppen fick godkänt.Särskilt stor vikt lades vid följande frågeställningar för studentföretageb: Är beställarens krav uppfyllda? Är kritiska moment i utvecklingsprocessen väl beskrivna? Har kostnadseffektiva förslag på lösningar tagits fram?

Jenny Öhrling live-testar landningsmodulen i Naturvetarhusets ljusgård.Därefter gjordes live-tester av roboten och landningsmodulen med accelerationsindikatorn, ett rått ägg, i Naturvetarhusets ljusgård. Landningsmodulen testades genom att kastas med fallskärm från Naturvetarhusets balkong på fjärde våningen till bottenvåningen. I de flesta fall höll ägget mycket bra, i andra fall mindre bra.

Krister Wiklund, föreläsare på momentet, berättar att studenterna under veckans gång även har fått in vissa störningsmoment i uppgiften, där beställaren har kommit med nya kravspecifikationer i sista stund.

– De har inte kunna luta sig helt Landningsmodul testas av studenter på Teknisk Fysik, Umeå universitet.tillbaka, när de trott att de varit klara med uppgiften, säger han och skrattar.

Studenten Jenny Öhrling från Sollefteå och representant för företaget AlphaTech gillade uppdraget.

– Det har varit jätteroligt, vi har verkligen fått testa det vi har lärt oss på kursen. Det har även varit mycket sammansvetsande för hela gruppen, vi har varit både arga och trötta men mest har det varit  skoj. Vår lärare Krister Wiklund ska ha mycket "cred", säger Jenny Öhrling.

Vinnare av kontraktet blev företaget E-team efter att Daniel Häggkvist ingick i 2πTechs robotteam på Teknisk Fysik.bedömningsgruppen samlat in alla intryck från presentation och tester.

Text och foto: Ingela Hjulfors Berg

Redaktör: Ingrid Söderbergh