Publicerad: 2008-06-16

Miljon från Hjärnfonden till Umeås ALS-forskare

NYHET ALS-forskarna vid Umeå universitet får för tredje året i rad anslag från Hjärnfonden till sin forskning om den gåtfulla nervsjukdomen amytrofisk lateralskleros. Denna gång får två forskargrupper sammanlagt en miljon kr.

Mottagare av 500 000 kr vardera är docent Peter M. Andersen, Inst. för farmakologi och klinisk neurovetenskap, och professor Stefan Marklund, Inst. för medicinsk biovetenskap. De leder två av de fyra ALS-forskargrupperna vid Umeå universitet, grupper som har ett mycket nära samarbete.

Peter M. Andersen, som är överläkare i neurologi, leder den så kallade genetikgruppen med post-doc Anna Birve, forskningsingenjör Ann-Charloth Nilsson, doktoranderna Anna Wuolikainen och Caroline Dahlberg samt forskningssjuksköterska Sabine Eriksson. De studerar framför allt de ärftliga formerna av sjukdomen och de gener som är inblandade där.

Stefan Marklund, som är överläkare i klinisk kemi, leder den undergrupp som ägnar sig åt att studera fria radikaler och enzymet SOD1 i detta sammanhang. I undergruppen ingår också forskarna Andreas Jonsson och Karin Sixtensdotter Graffmo samt doktoranderna Micael Granström och Daniel Bergemalm.

Amyotrofisk lateralskleros, ALS, är en dödlig sjukdom som drabbar fler än 200 personer i Sverige årligen. De nervceller som styr musklerna, motorneuronerna, dör vilket innebär att musklerna förtvinar och den sjuke förlamas. Vid Umeå universitet pågår sedan 1992 omfattande forskning om ALS. Målet är att genom nya kunskaper om mekanismerna bakom sjukdomen kunna utveckla behandling för sjukdomen.

ALS-forskningen ingår i ett av Umeå universitets starka forskningsområden, se Stark forskning - Nervsystemet
Läs mer om Hjärnfonden på www.hjarnfonden.se/

För mer information, kontakta
Universitetslektor, överläkare Peter M. Andersen, Inst. för farmakologi och klinisk neurovetenskap, tel. 090-785 23 72, e-post peter.andersen@neuro.umu.se