Publicerad: 2015-11-16

Miljondonation till Annika Rydberg

NYHET Hjärt- och lungfonden har beslutat att donera 2,1 miljon kronor till professor Annika Rydbergs forskning om hur man kan förebygga plötslig hjärtdöd hos personer med den ärftliga hjärtsjukdomen LQTS.- Vi finansierar banbrytande projekt och stöttar i första hand forskning som kan användas i vården så snart som möjligt. Pengarna går till landets främsta forskare och leder till hjärt- och lungforskning som ger fler friska år, säger Jan Nilsson, ordförande i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd. Foto: Hjärt- & Lungfonden.

Foto: Hjärt- & Lungfonden

Långt QT-syndrom debuterar oftast i 10- till 20-årsåldern. Syndromet har fått sitt namn av att den drabbade har ett förlängt avstånd mellan punkterna Q och T på EKG, som mäter hjärtats aktivitet. Orsaken är att en defekt jonkanal gör att elektriciteten i hjärtat inte neutraliseras tillräckligt snabbt, vilket orsakar svimning och i vissa fall även död.

– Det är extremt viktigt att förstärka diagnostiken för dem som har ett långt QT-syndrom så att sjukdomen upptäcks i tid. Vi måste också bli bättre på att riskbedöma hur den ärftliga genförändringen ser ut i olika familjer, säger Annika Rydberg, professor och överläkare i barnkardiologi vid Umeå universitet.