Publicerad: 2022-02-16

MIMS Spotlight-serie: Nóra möter Milica Milivojevic

NYHET Nóra Lehotai fick en pratstund med Milica Milivojevic som är postdoktor i Barbara Sixt Lab. Hon är ännu en kosmopolitisk forskare vid The Laboratory for Molecular Infection Medicine Sweden, MIMS, med serbisk-brittisk dubbel nationalitet. Hon har studerat i Frankrike för att sedan fortsätta som postdoktor i New York, innan hon hamnade i Sverige och Umeå universitet i mars 2021.

Text: Nóra Lehotai

Kan du berätta om din roll på MIMS, vad jobbar du med?

– Som postdoktor i Barbara Sixts labb arbetar jag med klamydiainfektioner. C. trachomatis är en bakterie som endast förökar sig i värdceller. Mitt projekt fokuserar på att studera värd-patogen-interaktionen vid inklusionsmembranet med hjälp av proteomik och lipidomiska metoder.

Vad gjorde du innan du började på MIMS och vad lockade dig till Umeå universitet?

– Jag har en bakgrund inom cell- och molekylärbiologi och är särskilt intresserad av immunologi och infektionsbiologi. Mitt doktorandprojekt fokuserade på att förstå hur värdcellen känner av och svarar på infektion av med en annan intracellulär bakteriell patogen som modell, Shigella flexner. Efter detta fortsatte jag som postdoktor vid Columbia University i New York, där jag fick erfarenhet av multi-omics-metoder och dataanalys.

– Jag lockades av jobbet i Barbaras Lab här på MIMS eftersom det verkade vara ett perfekt sätt att kombinera delar från mina doktorandstudier och postdoktortiden med mitt intresse för interaktioner mellan värd och patogen. Dessutom var jag glad över att flytta till ett annat land och utanför min geografiska komfortzon.

Om du inte skulle ha ditt nuvarande yrke, vad tror du att du skulle syssla med?

– Det är svårt att säga eftersom jag alltid har tyckt om att forska i en akademisk miljö. Om jag inte hade gått den här vägen, skulle jag tro att jag fortfarande skulle jobba inom ett vetenskapsrelaterat område, kanske i någon form av tredje uppgift – att förmedla vetenskap till allmänheten.

Vad gör du på din fritid och hur trivs du i Umeå?

– Efter att ha tillbringat större delen av mitt liv i storstäder njuter jag verkligen av att vara så nära naturen här i Umeå. Träd, frisk luft, stjärnor ... det är en trevlig och välkommen förändring! Jag tycker om de långa sommarkvällarna och försöker få ut det mesta av vinteraktiviteterna som Umeå har att erbjuda.

Berätta om något som vi kanske inte vet om dig!

– Jag talar både engelska, serbiska och franska (nästan) flytande. Förhoppningsvis en dag kommer jag att kunna lägga till svenska till listan!

För mer information, kontakta gärna:

Milica Milivojevic
Övrig/annan befattning