Publicerad: 2021-09-30 Uppdaterad: 2023-06-12, 15:55

MIMS Spotlight serie: Nóra möter postdoktor Barbara Forró

NYHET Nóra Lehotai har haft en pratstund med Barbara Forró som är postdoktor i professor Maria Fällmans forskargrupp vid Molecular Infection Medicine Sweden, MIMS. Efter att ha bott i Ungern och Kanada flyttade hon till Umeå i augusti 2020. Hon delar sitt hem med sin man och ett "aldrig tillräckligt" antal växter.

Text: Nóra Lehotai

Kan du berätta om din roll på MIMS och vad du jobbar med?

– Jag är postdoktor och mitt huvudprojekt handlar om att belysa den molekylära mekanismen för Salmonella enterica serovar typhimuriums invasion och uthållighet i värdvävnaden. Jag analyserar ett stort material med RNA seq-data från ett in vivo-mössexperiment, som leder oss närmare en förståelse för mekanismerna för bakteriell uthållighet i värden. Förutom detta projekt tar jag mig tid att lära mig mer om mekanismer för Yersinias pseudotuberkulosinvasion och uthållighet hos värden.

Vad gjorde du innan du kom till MIMS och vad lockade dig till Umeå universitet?

– Jag har studerat molekylärbiologi med inriktning mot fiskparasitologi. Under studietiden fångade bioinformatik mitt intresse och jag började gå i den riktningen och studera ett brett spektrum av patogener. Jag började arbeta i Novel Pathogen Discovery Team vid den ungerska vetenskapsakademien 2015. Jag arbetade delvis med grundläggande våtlabbsuppgifter, men min huvudsakliga roll var att hantera det enorma dataset som mitt tidigare team lämnat som en nästa generations sekvenseringstjänst för en bredd av användare. Jag ansvarade för dataanalys, genomsamlingar, annoteringar, dataförklaring och kommunikation gentemot kunderna. Samtidigt avslutade jag min doktorsexamen i ämnet molekylär epidemiologi i rabies i Ungern med hjälp av molekylära epidemiologiska och evolutionära metoder för att studera rumslig spridning av RABV och EBLV i och mellan länder, med fokus på det nyligen inträffade ungerska utbrottet (2013-2014).

– Efter min doktorsexamen var mitt mål att arbeta i en inspirerande internationell miljö och lära mig mer om bioinformatik, programmering, sekvensdataanalyser och postdoktortjänsten i professor Maria Fällmans grupp vid Umeå universitet passade perfekt.

Hur var det att börja på en ny arbetsplats under pandemin?

– Jag hade turen att kunna börja jobba i Maria Fällmans grupp trots pandemisituationen. Hon var en stor hjälp för mig att kunna anpassa mig till den nya miljön genom att visa mig runt, hjälpa till med byråkrati och tillhandahålla ett mycket genomtänkt "överlevnadspaket". Det var en ganska utmanande resa till Umeå. Min man och jag stannade hos släktingar under två veckors karantän i Västerås, sedan fick vi avboka vårt flyg på grund av de nya covid-19-bestämmelserna och köra bil upp till Umeå.

– Jag är en social individ; därför var det också utmanande att lära känna och träffa människor i denna situation när vi tvingas arbeta hemifrån. Jag är dock positivt överraskad över universitetets system för hur de hanterar pandemin. Det faktum att vi fortfarande kan delta i akademiska presentationer, konferenser, föreläsningar online är till stor hjälp.

Om du inte skulle ha ditt nuvarande yrke, vad tror du att du skulle göra?

– Jag har drömt om att bli forskare sedan jag gick på dagis. Därför är jag säker på att jag ändå skulle göra något som är relaterat till vetenskap.

Vad gör du på fritiden och vad trivs du bäst med att bo i Umeå?

– Jag älskar att bo i Umeå eftersom att det ger mig möjlighet att njuta av naturen. Jag tycker om att springa längs älven och i skogen. Jag gillar också att fiska och gör upp en lägereld på platser nära stan. Arboretum Norr har snabbt blivit en av mina favoriter. Jag ser fram emot den dag då vi kan uppleva stadens livfullhet som fanns innan pandemin. Jag vill gärna besöka Västerbottens museum, Bildmuseet och även gå på konserter.

Berätta om något som vi inte vet om dig!

– Jag älskar att träna och undervisar i yoga. Jag tror att fysisk aktivitet är helande och avgörande för ett hälsosamt och balanserat liv.