Publicerad: 2022-04-26 Uppdaterad: 2023-06-14, 08:59

MIMS Spotlight-serien: Nóra möter Lana Jachmann

NYHET Nóra Lehotai har intervjuat Lana Jachmann som arbetar i Barbara Sixts lab vid Umeå universitet sedan juni 2021. Hon flyttade till Umeå från Tyskland för att påbörja nästa fas av sin akademiska karriär.

Text: Nóra Lehotai

Kan du berätta om din roll på MIMS, vad jobbar du med?

– Jag fick anställning i Barbara Sixts lab som forskningsassistent, med målet att stanna långsiktigt och doktorera. Numera är jag alltså doktorand. Jag studerar den bakteriella patogenen klamydia. Mer specifikt syftar mitt projekt till att klargöra rollen för den klamydia-innehållande vakuolen för att motverka den inre försvarsresponsen hos infekterade värdceller. För att göra det använder jag olika mikroskopiska och molekylärbiologiska tekniker.

Vad gjorde du innan du började arbeta på MIMS och vad lockade dig till Umeå universitet?

– Jag har studerat biokemi i Greifswald i Tyskland och där arbetade jag också med mycket intressanta patogener. Efter min masteruppsats, som handlade om Streptococcus pneumoniae, arbetade jag inom projektet KOInfect under ett halvår för att ge mig själv lite mer tid att bestämma vilken karriärväg jag skulle ta. Jag lärde mig mycket inom ramen för detta projekt och jag blev ännu mer intresserad av värd-patogen-interaktioner. Sedan såg jag den här möjligheten med klamydia, som har ett väldigt unikt sätt att infektera, och på den vägen är det!

Hur var det att börja på en ny arbetsplats under pandemin?

– Det var inte så illa faktiskt eftersom Tyskland hade fler och hårdare restriktioner än Sverige. Rekryteringsprocessen fungerade bra och alla här är väldigt snälla. Barbara Sixt hjälpte mig också att hitta boende.

Om du inte skulle ha ditt nuvarande yrke, vad tror du att du skulle syssla med?

– Jag älskar att upptäcka nya saker, så jag kanske skulle vara en upptäcktsresande eller botaniker och vandra runt och upptäcka nya växtarter.

Vad gör du på din fritid och hur trivs du i Umeå?

– Jag älskar att vara utomhus. Sommaren är vacker, då vandrar jag och joggar ofta. Jag gillar skidåkning, snowboard och skridskoåkning på vintern. Jag bor nära Carlshöjd som ligger väldigt nära skogen. Jag letar efter något annat än Tyskland och jag älskar landskapet och den föränderliga naturen här.

Berätta om något som vi kanske inte vet om dig!

– Jag har tränat Ju-Jutsu i sex år. Min pappa tyckte att det är en bra förmåga att kunna försvara sig. Vi hade till och med poliser som var med på våra träningar och vi fick öva verklighetstrogna scenarier. Det ger en säkerligen beredskap om en sådan situation uppstår. Kanske börjar jag träna Ju-Jutsu igen i Umeå.

För mer information, kontakta gärna:

Lana Jachmann
Doktorand