Publicerad: 2020-03-25

Min allra käraste lilla Mamma!

NYHET En 40-årig brevväxling mellan mor och dotter finns numera arkiverad på Umeå universitetsbibliotek. Det rör sig om drygt 2000 brev skrivna mellan åren 1934 – 1974. Brevskrivarna var Anna Sjödin, boende i Gideåbacka och hennes dotter Karin Sjödin, bosatt i Stockholm.

Brevväxlingen startar 1934 när dottern Karin flyttar hemifrån för utbildning. Från 1947 och framåt skriver mor och dotter brev till varandra i princip varje vecka. Karin har då flyttat till Stockholm för att arbeta som sekreterare på MoDo:s huvudkontor på Strandvägen 1. I veckobreven berättar man om glädjeämnen och bekymmer och om händelser i stort och smått. Det skulle totalt bli drygt 2300 brev.

1994 donerade Karin Sjödin brevsamlingen till Umeå universitetsbibliotek. Här skulle breven enligt avtal bli tillgängliga för forskning 25 år efter överlämnandet. Nu år 2020 är brevsamlingen ordnad och förtecknad och öppen för seriös forskning. Som forskare ges man här möjlighet att ta del av både lokala händelser och världsnyheter under 40 år – ett stycke 1900-tals historia, förmedlad genom en mor och hennes dotter.

Länk till Karin Sjödins arkiv

Länk till Anna Sjödins arkiv