Publicerad: 2020-09-25

Ministrar deltar i polisutbildningens jubileum

NYHET Fredagen den 2 oktober firar polisutbildningen vid Umeå universitet 20 år genom att både blicka bakåt och framåt. Via länk kommer inrikesminister Mikael Damberg, Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, samt regionpolischef Micael Säll-Lindahl att diskutera dagens och framtidens polisutbildning.

Text: Eva Stoianov

Vid jubiléet deltar även några av de som fanns med från början, tidigare rikspolischef Sten Heckscher, dåvarande dekan Rune Åberg, liksom lärarna Elisabeth Åström och Stig-Arne Berglund och en av de första studenterna, Fredrik Jeppson. Programmet avrundas med slutord av Umeå universitets rektor Hans Adolfsson.

Polisutbildningen i Umeå har under åren utvecklats och blivit en självklar del av universitetet. Studenterna får idag högskolepoäng för sina studier och efter grundutbildningen kan man läsa vidare till en kandidatexamen i polisiärt arbete. Enheten för polisutbildning vid Umeå universitet utgör också en stark forskningsmiljö inom polisiärt arbete.

– När Umeå universitetet startade polisutbildningen år 2000 var det den första utbildningen utanför polisens regi. Därefter har polisutbildningens framtid utretts ett flertal gånger, fyra ytterligare utbildningar på universitet/högskolor har startat, och studentantalet varierat kraftigt. Polisutbildningen i Umeå är nu åter i en expansiv fas och bedriver både distans- och campusbaserad utbildning, säger Daniel Skog, föreståndare vid Enheten för polisutbildning.

Mer information om programmet med länk till live-sändning online:

Rådande restriktioner med anledning av covid-19 kräver att eventuellt deltagande från press i lokalen (Rotundan, Universum) behöver anmälas i förväg (se kontaktuppgifter nedan).

För mer information, kontakta:
Daniel Skog
E-post: daniel.skog@umu.se