Publicerad: 2013-04-22

Missa inte! Växtexperten Stefan Jansson bloggar

NYHET Med start 22 april och under de kommande två veckorna är Stefan Jansson, professor vid institutionen för fysiologisk botanik, skribent på universitetets forskarblogg. Välkommen att följa honom!

Stefan Jansson forskar om växter, dels om hur växterna fångar in solljuset och använder det i fotosyntesen, dels om genetik och genomik i träd; hur man på bästa sätt identifierar de gener som gör att olika trädindivider - av samma art - har olika egenskaper.

Hur känns det inför uppdraget?
– Hur skall jag hinna med detta också?

Vad kommer du att blogga om?
– Jag tror egentligen inte det blir så mycket om min egen forskning, utan även om forskningskommunikation och kanske forskningens villkor och roll i samhället, och sedan om saker och ting som kan dyka upp i mitt huvud under dessa veckor.

Har du bloggat tidigare? Vad har du för förväntningar?
– Nej aldrig, jag har inte ens ett Facebook-konto. Skulle jag få någon feedback på det jag skriver skulle jag vara nöjd, annars är det svårt att veta om budskapet når någonstans. Det är ju trångt om utrymme i bloggosfären.

Till forskarbloggen:

Stefan Janssons blogg