Publicerad: 2018-11-07

Mistra Digital Forest banar väg för robotik i skogen

NYHET I forskningsprogrammet Mistra Digital Forest kraftsamlar svensk skogsindustri och akademi för att skapa digitala lösningar för en hållbar och effektiv skoglig bioekonomi. Forskningen vid Umeå universitet syftar till att ge maskiner i skogen förmåga att uppfatta sin omgivning och förutse effekten av olika beslut med hjälp av digital fysik och sensordata. Detta ska leda till smarta beslutsstöd och autonoma funktioner hos skogsmaskiner.

Tillgången till högupplöst digital information inom skogssektorn ökar snabbt och ger nya möjligheter i att bedriva precisionsskogsbruk. Genom att länka ihop informationsflöden i smarta planerings- och beslutsstöd på olika nivåer kan skogen nyttjas mer effektivt med ökad skonsamhet och till rätt produkter.

Därför har Mistra nyligen beslutat att finansiera forskningsprogrammet Mistra Digital Forest med 58 miljoner kronor under de fyra inledande åren. Skogsindustrierna är värdorganisation för programmet som genomförs av ett konsortium av universitet, institut och skogsbolag.

En del av forskningen kommer att bedrivas vid Umeå universitet under ledning av Martin Servin, universitetslektor vid Institutionen för fysik och UMIT Research Lab.

– Vår forskning kommer att fokusera på att ge maskiner i skogen förmåga att uppfatta sin omgivning med hjälp av digital fysik och sensordata. När maskinen interagerar med omgivningen framkallas ny information som leder till insikt, om den kombineras med modeller och annan information, säger Martin Servin.

I dag är det svårt för både människa och maskin att tolka informationen om omvärlden, förutse effekten av olika beslut och alternativ att styra skogsmaskinen på. Det gäller att segmentera omgivningen i objekt med olika form och fysikaliska egenskaper. Skilja mellan bärig och obärig mark, mellan buske och sten och planera hur en ostrukturerad hög med stockar bör lastas.

– Men i en virtuell miljö, driven med fysikbaserad simulering, är det annorlunda. Där kan vi under kontrollerade förhållanden producera mängder av syntetiskt sensordata med kända samband och att träna modeller för omvärldsuppfattning, rörelseplanering och beslutsstöd. Där går det också att ta hänsyn till de långsiktiga ekologiska effekterna av olika beslut. Exempel är minskade körskador, utsläpp och bevarande av nyckelbiotoper. Funktionen smarta beslut är viktig för att ökad robotisering av maskinerna och avlastning av förarna ska bidra till bättre miljövärden, inte sämre.

En gemensam testsite, Digital Forest Test Site, kommer att etableras som ett viktigt nav för samarbete inom forskningsprogrammet. Där kommer högupplöst datainsamling ske samt fältförsök med nya lösningar.

Text: Ingrid Söderbergh

Illustration av Martin Servin

Om Mistra Digital Forest:

Forskningsprogrammet Mistra Digital Forest finansieras via Mistras utlysning Bioekonomi och skogsbruk och sträcker sig över totalt åtta år. Programmets vision är att skapa digitala lösningar för en hållbar och effektiv skoglig bioekonomi. Programmet leds av Skogsindustrierna och konsortiet består av BillerudKorsnäs, Holmen, SCA, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SLU, IVL Svenska Miljöinstitutet, Skogforsk, Umeå universitet samt KTH.

Umeå universitets del i bidraget på 58 miljoner kronor är 8.4 mkr. Förutom forskning vid UMIT ingår Swedish Center for Digital Innovation under ledning av professor Jonny Holmström på Institutionen för informatik vid Umeå universitet.

För mer information, kontakta gärna:

Martin Servin