Publicerad: 2013-02-07

Mistra: Forskningsprogrammet om hållbar kapitalförvaltning får fortsättning

NYHET Stiftelsen för miljöstrategisk forskning (Mistra) skriver i sitt nyhetsbrev i februari att forskningsprogrammet SIRP som letts av Handelshögskolan vid Umeå universitet och som avslutades under 2012 kommer att få en fortsättning i ett nytt liknande forskningsprogram.

I forskningsprogrammet SIRP (Sustainable Investment Research Platform) har ett trettiotal forskare i sju europeiska länder analyserat och bedömt betydelsen av hållbara investeringar – det vill säga investeringar i företag och värdepapper som väger in miljömässiga, etiska och/eller sociala faktorer.

Programchef Lars Hassel har det senaste året rest runt i Europa för att presentera forskningens resultat. I oktober förra året var han i Zürich, vid den världsledande konferensen om hållbara investeringar, där workshopen om SIRP var konferensens enda akademiska programpunkt. Konferensen samlade drygt 350 internationella deltagare, bland annat från banker, försäkringsbolag och revisionsbyråer. Han har också besökt exempelvis Paris, Rom och London.
– Vi är jättenöjda med vår europeiska ”roadshow”. Det är ett stort privilegium som akademiker att få presentera sin forskning för intresserade praktiker, säger Lars Hassel, som är professor i redovisning och rektor vid Handelshögskolan i Umeå.

Läs hela Mistras nyhetsbrev här.

Den här nyheten publicerades på www.org.umu.se/riseb/