MKV-studenter på Sveriges största reklamtävling för studenter!
NYHET
Igår startade Sveriges största reklamtävling för studenter, 48h! För första gången deltar studenter från MKV-utbildningarna på Umeå Universitet.
Tävlingen pågår mellan 20-22 mars i Stockholm. Kommunikationsstudenter från Sveriges alla hörn samlas och skapar en printannons för en ideell organisation.
För fösta gången deltar också studenter från KMV-utbildningarna på Umeå universitet.
- Jag kontaktade tävlingen 48h förra året och frågade om inte vi från Umeå kunde få vara med. Programföreståndare för MKV-utbildningarna Eva Johansson-Lönn har därefter hållit kontakten med tävlingen säger MKV-student Rebecka Gustafson.
Resultatet är att tre studenter från Umeå just nu deltar i tävlingen, varav en på reservplats. Lagen har två dygn på sig att skapa annonsen, och det finns även möjlighet att göra en digital lösning. Varje lag har tre deltagare - en art director, en copywriter och en strateg från olika skolor, och tillsammans tävlar de om äran att få en annons publicerad i Sveriges största dagstidningar, prispengar och en praktikplats. Studenterna väljer själva vilken roll de vill ta i laget. Om de t.ex. vill skriva, jobba grafiskt eller med den strategiska biten.