Publicerad: 2010-10-19

Moa Matthis nominerad till Augustpriset

NYHET Författaren Moa Matthis, doktorand vid institutionen för språkstudier, har nominerats till Augustpriset i kategorin Årets svenska fackbok för sin bok "Maria Eleonora. Drottningen som sa nej". Missa inte hennes vetenskapslunch nu på torsdag 21 oktober!

I nomineringstexten beskrivs Moa Matthis bok så här: Maria Eleonora. Drottningen som sa nej: En gåtfull och föraktad drottning får här upprättelse och förvandlas till en aktivt handlande – men inte så framgångsrik – kvinna av kött och blod. Med sakkunskap och i ledig stil har Moa Matthis skapat en livlig skildring som erbjuder breda utblickar i drottning Maria Eleonoras tid och in i vår egen.

Moa Matthis är författare, skribent och litteraturvetare. Hon är doktorand i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning vid institutionen för språkvetenskap, Umeå universitet.

På torsdagens vetenskapslunch på Kafé Station berättar hon om sin bok. Varmt välkommen kl 12.15!

Nomineringarna till Augustpriset 2010Umeå universitets vetenskapsluncher på Kafé Station

Augustpris delas ut i tre kategorier vid Augustgalan måndagen den 22 november i Stockholms Konserthus.

Redaktör: Helena Vejbrink