Publicerad: 2017-04-05

Molnhantering gör avknoppningsföretag till ett av Sveriges hetaste

NYHET Avknoppningsföretaget Elastisys hyllas som ett av Sveriges hetaste unga teknikbolag.

Elastisys, grundat av forskare från Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet, finns med bland de hetaste unga svenska teknikbolagen i Sverige. Det står klart sedan 33-listan offentliggjorts vid tävlingens final på Münchenbryggeriet i Stockholm. Över 200 bolag har granskats vilket i sig innebär en kvalitetsstämpel.

Bakom Elastisys står några av Europas främsta forskare inom molnhantering och kapacitet för datorresurser. Företaget har utvecklat en plattform för automatisk resurshantering för bland annat datacenter.

– Det vi erbjuder är ett unikt system som lär sig att förutse framtida behov, så att resurserna automatiskt skalas upp och ner på rätt plats och vid rätt tillfälle. Det gör att tjänsterna blir robusta och har bra prestanda även då det är snabba och oförutsedda lastvariationer. Andra effekter kunderna får är att de sparar pengar och sover gott på natten, säger professor Erik Elmroth, som är en av grundarna.

Nyligen landade Elastisys bolagets första finanseringsrunda på 6,1 miljoner kronor i samarbete med investerarna PartnerInvest Norr, Almi Invest och affärsängelbolaget Northern Light Capital. Utnämningen på 33-listan är därmed ytterligare ett framsteg för företaget.

– Det här är ett kvalitetsbevis för vår teknik, säger Robert Winter, vd för Elastisys.

– Jag tror det kommer att hjälpa oss mycket när vi nu ska föra ut vår plattform på marknaden, säger Robert Winter.

Med på scenen för att ta emot priset på 33-listan var, från vänster, Robert Winter, Erik Elmroth, Johan Tordsson, Emil Marklund och Simon Kollberg.

Om 33-listan

33-listan tas fram av redaktionerna på Ny Teknik och Affärsvärlden. Den första listan presenterades 2008, sammanlagt har 190 bolag funnits med, bland dem flera bolag som gjort avtryck på en global marknad som Spotify, Mojang, Izettle och Truecaller.
För att få komma med på listan krävs att företaget:

• Är baserat på en innovation
  • Är max sju år, dvs startat 2010 eller senare enligt Bolagsverket
  • Ej är noterat på någon form av handelsplats

Bilden ovan: Elastisys är ett avknoppningsföretag från Umeå universitet. Med på scenen under 33-listan var, från vänster, Robert Winter, Erik Elmroth, Johan Tordsson, Emil Marklund och Simon Kollberg.

Redaktör: Mikael Hansson