Publicerad: 2014-02-11

Morfars karta visar vägen

NYHET I samband med professor Lars-Erik Edlunds 60-årsdag har inte mindre än tre festskrifter publicerats. Den senaste i raden, Morfars karta visar vägen, har Roger Jacobsson, docent vid institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, som redaktör.

Boken är utgiven av Skytteanska Samfundet och är ett urval av språkvetenskapliga texter utgivna av professorn i nordiska språk Lars-Erik Edlund, mellan åren 1979 – 2013. Texterna är delvis bearbetade eller utökade av författaren.

Artiklarna har tematiserats under fem rubriker: Kartor och gränser, Namn och samhälle, Ord och tanke, Texter och skrivande, Forskningsöverskrifter och perspektiv. Till varje artikel har även lagts till en sammanfattning på engelska.

Bildkonstnär Maria Sundström har bidragit med en rekonstruktion av Morfars karta och fotografi över Storkågeträsk. Ulf Lundström har medverkat i produktionen av en del av kartorna i bokens ortnamnsdel.

Sammanlagt är det 707 personer, institutioner, etc. som finns förtecknade i Tabulan. Vilket enligt redaktör Roger Jacobsson torde vara ett rekord när det gäller festskrifter vid landets universitet. Ett tecken på det stora och breda kontaktnät som Lars-Erik Edlund har byggt upp under sin långa forskarkarriär.

Läs även:

Intervju med Lars-Erik Edlund i Aktum

Lars-Erik Edlund uppmärksammas för sitt handledarskap

Festskrift tillägnad Lars-Erik Edlund

Lars-Erik Edlund får medalj av Kungen