Publicerad: 2020-01-22

Möt Åse Tieva - pedagogisk utvecklare på UPL

NYHET Tre korta frågor till Åse Tieva, pedagogisk utvecklare på UPL.

Vad gör du på UPL?

Jag arbetar som pedagogisk utvecklare med allt vad det innebär. Planerar och håller kurser, går egna kurser, deltar i konsultuppdrag, fungerar som pedagogiskt bollplank och läser och bedömer pedagogiska portföljer. Jag arbetar också specifikt med frågor som rör lärmiljöer och studerandeaktiva undervisningsformer och är för närvarande involverad i forskningssamarbeten lokalt, nationellt samt nordiskt. Jag sitter även med i styrgruppen för ett nationellt nätverk ”Rum för lärande".

Tre roliga saker med ditt jobb?

• Utmanande
  • Omväxlande
  • Mötet med olika ämnen och människor

Vilken är din nästa utmaning i jobbet?

Det är att fortsätta komma in i min roll som pedagogisk utvecklare. Jag går till exempel en kurs just nu ”Att arbeta strategiskt med högskolepedagogisk utveckling” som är en kurs för högskolepedagogiska utvecklare i Sverige. Det tillsammans med att UKÄ har fått ett särskilt uppdrag av regeringen att göra en uppföljning av pedagogiskt utvecklingsarbete vid universitet och högskolor gör att det händer ganska många spännande saker just nu.

Vem är Åse Tieva

Utbildning

Filosofie magister i Biologi följt av en Filosofie doktorsexamen i Urologi

Tidigare anställning

Jag har arbetat på UPL i cirka ett och ett halvt år. Dessförinnan har jag arbetat vid Institutionen för Kirurgisk och Perioperativ vetenskap (Urologi),  Institutionen för Strålningsvetenskaper (Onkologi) samt Institutionen för Kostvetenskap.

Min nästa utmaning privat?

I sommar ska vi fixa med vårt nya fritidshus vi köpt. Det blir lite dränering och en massa målning.

Pedagogisk utvecklare

Åse Tieva