Publicerad: 2019-11-18

Möt Dan Borglund - pedagogisk utvecklare på UPL

NYHET Tre korta frågor till Dan Borglund, pedagogisk utvecklare på UPL.

Vad gör du på UPL?

Jag arbetar som lektor och pedagogisk utvecklare. Vilket främst innebär att utveckla och ge kurser för universitetets lärare och pedagogiska ledare, samt att driva och medverka i olika former av pedagogiska utvecklingsprojekt.

Tre roliga saker med ditt jobb?

• Mina kollegor.
  • Variationsrikedomen.
  • De meningsfulla möten som kan uppstå när jag är ute på uppdrag.

Vad är din nästa utmaning på jobbet?

Just nu: att gå i mål med vår nya kurs Att utbilda för hållbar utveckling. Kommande: att utveckla en fortsättningskurs om kreativitet och samskapande i högre utbildning. På längre sikt: att bidra till en mer stimulerande och kollegial undervisningskultur på lärosätet.

Vem är Dan Borglund

Utbildning

Är teknisk fysiker i grunden. Har även disputerat och docenterat i flygteknik på KTH. Diverse vidareutbildning inom lärande, pedagogik och psykoterapi.

Tidigare anställning

Var tidigare lektor i flygteknik på KTH. I den befattningen var jag också programansvarig för lärosätets masterprogram i flyg- och rymdteknik under några år, samt studierektor under en kortare period. Sedan bytte jag tjänst och arbetade som pedagogisk utvecklare i fem år.

Min nästa utmaning privat?

Mer varande och mindre görande är en ständig utmaning.

Pedagogisk utvecklare

Dan Borglund