Publicerad: 2012-08-27

Möt forskare under Sveriges mest spridda vetenskapsfest!

NYHET ForskarFredag närmar sig! Tiotusentals människor kommer att prova på forskning och möta forskare på 28 orter i Sverige den 28 september. I Umeå blir det kemishow, föreläsningar och planetarievisningar på Umevatoriet – och självklart en massa spännande experiment.

Aktiviteterna under ForskarFredag är gratis och öppna för alla, med barn och unga som en särskilt viktig målgrupp. På Umeås science centre – Umevatoriet – kommer besökarna till exempel att få testa sin röst och lära sig mer om det vilda livet under havsytan. I centrala Umeå kommer ett uppblåsbart planetarium att placeras där förbipasserande får chansen att uppleva rymden. Forskare från Umeå universitet medverkar också på Forskarfredag i Skellefteå och Örnsköldsvik.
– Aktiviteterna på ForskarFredag ger inblick i forskares vardag eller låter besökarna själva få prova på forskning. Vi vill visa att forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb, säger Karin Larsdotter, nationell samordnare för ForskarFredag vid Vetenskap och Allmänhet, VA.

ForskarFredag är en del av EU-kommissionens Researchers’ Night, ett evenemang som firas den fjärde fredagen i september varje år i över 30 länder i Europa. Arrangör av ForskarFredag i Umeå är Umeå universitet.

ForskarFredag samordnas av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av EU-kommissionen, Vetenskapsrådet, VINNOVA samt forskningsråden FAS och Formas.

Programmet för ForskarFredag Umeå är fortfarande under planering, fler aktiviteter kan tillkomma.

Forskarfredag i Umeå

För mer information och pressbilder, besök www.forskarfredag.se.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Karin Wikman, projektledare ForskarFredag Umeå Telefon: 070-6100805
E-post: karin.wikman@adm.umu.se

Karin Larsdotter, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag Sverige Telefon: 070-255 38 91
E-post: karinl@v-a.se

Vetenskap & Allmänhet, VA, främjar dialog och öppenhet mellan allmänhet – särskilt unga – och forskare. Föreningen arbetar för att åstadkomma samtal i nya former om forskning som engagerar. VA utvecklar också ny kunskap om samspelet forskning – samhälle genom opinionsundersökningar och studier. Medlemmar är ett 80-tal organisationer, myndigheter, företag och föreningar. Dessutom finns individuella medlemmar. Se även www.v-a.se.

Foto: Mattias Pettersson, bilden är tagen i Glashuset under ForskarFredag 2011.

Redaktör: Karin Wikman