Publicerad: 2019-08-20

Möt Julia Lundmark Weinz - ny IT-pedagog på UPL

NYHET Tre korta frågor till Julia Lundmark Weinz, vår IT-pedagog vid UPL.

Vad gör du på UPL?

Jag jobbar med systemförvaltning av e-lärande, men ur verksamhetens perspektiv skulle man kunna säga. Det består av arbete med universitetets lärplattformar, e-mötestjänsten Zoom, videoverktyget UmU Play och textmatchningssystemet Urkund. Jag jobbar med att förankra behov och krav samt planerar och prioriterar insatser för att hålla systemen, support och utbildning tillgängligt och användbart för lärare och studenter.

Tre roliga saker med ditt jobb?

• Jag får träffa många olika människor, det är otroligt roligt att jobba i en verksamhet med sådan storlek och bredd. Mina kollegor på UPL kommer till exempel från olika discipliner med olika erfarenheter. Det är väldigt lärorikt och roligt!
  • Jag får jobba i gränslandet mellan IT och verksamhet och motivera och hjälpa användare att se nytta och möjligheter med e-lärande.
  • Arbetet är varierande och dagarna kan se väldigt olika ut. Det är både högt och lågt, strategiskt och operativt. Jag gillar den kombinationen och att ingen dag är den andra lik.

Vilken är din nästa utmaning på jobbet?

Förändringsarbeten är aldrig lätt och UPL kommer ha en central roll i och med flytten till lärplattformen Canvas. Jag ställer mig dock positiv till Canvas och med andra lärosätens erfarenhet i ryggen är målet så klart att stötta lärare och studenter i en så smidig övergång som möjligt.

Vem är Julia Lundmark Weinz

Utbildning

Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer vid Umeå universitet.

Tidigare anställning

Trainee på Försäkringskassans IT-avdelning i Sundsvall.

Min nästa utmaning privat?

Att bli världens bästa moster.