Publicerad: 2019-12-06

Möt Mona Fjellström - pedagogisk utvecklare på UPL

NYHET Tre korta frågor till Mona Fjellström, pedagogisk utvecklare på UPL.

Vad gör du på UPL?

Jag stödjer lärare/handledare, lärarteam, institutioner och utbildningsprogram i deras högskolepedagogiska arbete.  Det innebär att jag genomför kurser, seminarier, verkstäder och har skräddarsydda uppdrag både på Umeå universitet och vid andra lärosäten.  Mitt arbete handlar mycket om att lyssna, förstå och skapa förutsättningar för reflektion, prövande samtal och kreativt skapande. Det är världens bästa jobb.

Tre roliga saker med ditt jobb?

• Att möta alla de som arbetar med högre utbildning och få bidra till deras lärande och utveckling. Jag möter studenter, doktorander, studierektorer/pedagogiskt ansvariga, rektorer, dekaner, prefekter och många fler som funderar över utbildningsfrågor och vill göra saker på nya eller bättre sätt.
  • Att det är så kreativt. Ständigt får jag nya uppdrag, förfrågningar och kurser att utveckla och genomföra. I det arbetet får jag samarbeta med andra och ta tillvara all min erfarenhet och kunskap för att kunna genomföra aktiviteter som ger möjlighet till lärande och utveckling.
  • Att jag själv ständigt behöver lära mig nya saker och hålla mig uppdaterad vetenskapligt.

Vilken är din nästa utmaning i jobbet?

När man som jag jobbat med högskolepedagogisk utveckling i över 20 år blir utmaningarna färre och färre utan det är snarare så att jag ständigt får chansen att göra nya, roliga saker. Detta läsår har jag jobbat en hel del med att utveckla och förbättra arbetet med tidskriften Högre utbildning, där jag är en av huvudredaktörerna. Dessutom ska jag till våren hålla i UPL-kursen Teorier om lärande för första gången.

Vem är Mona Fjellström?

Utbildning

Sjuksköterskeutbildning, Personalvetarprogrammet och forskarutbildning i pedagogik bland mycket annat.

Tidigare anställning

Norrlands Universitetssjukhus, Socialstyrelsens tillsynsenhet i Umeå, Pedagogiska institutionen på Umeå universitet.

Min nästa utmaning privat?

Hur jag ska kunna låta bli att baka mer än sju sorters kakor till jul.