Publicerad: 2011-12-08

Möten med studenter viktigt för företag

NYHET Bredden på förslag till examensarbeten var stor när studenter från Datavetenskap mötte 14 it-företag vid institutionens Näringslivsdag. Spel, konsultverksamhet, molnlösningar, avancerade simuleringar, videoapplikationer och internationell finansteknologi var några av exemplen som lyftes fram.

Näringslivsdagen vid institutionen för Datavetenskap är viktig för både studenter och företag. Här får studenterna möta it-företag som kan ge en en snabb och direkt inblick i näringslivets förväntningar på dem.

Möjligheten att hitta ett intressant examensarbete är stor och det kan ofta leda till en anställning, var det gemensamma budskapet från de representerade företagen.

Leder till anställning

– Vi ser exjobbet som en naturlig del i anställningsföretagandet. Fem av våra åtta anställda har först gjort examanensjobb för oss, berättar Fredrik Lindström, Limes Audio, som ett bevis på att vägen in till ett företag ofta går genom examensarbetet.

Nils-Petter Augustsson från Logica instämmer:

– Exjobbet är ett sätt för oss att lära känna er bättre och det gör att ni får en inblick i vår verksamhet.

Finansiell hantering

Från Stockholm hade Thomas Bergqvist, SkySparc, kommit för att få träffa Umeåstudenterna. SkySparc är ett bolag med 30 anställda från 12 olika nationaliteter som jobbar inom den finansiella teknikmarknaden, vilket innebär att man bygger system för finansiell hantering inom bolag.

– Men det är inte ekonomer vi söker utan ingenjörer. Vi letar efter datavetare just nu för programmering och teknisk utveckling. Men vi är inte inte bara intresserade av exjobbare utan vi vill också redan nu signa upp intresserade för rekrytering, förklarar Thomas Bergqvist.

Öppenheten från företagen är också stor för att utforma examensarbetet så att det blir intressant för studenterna.

– Om ni kommer till oss så tar vi en förutsättningslös diskussion för att se om vi kan hitta någonting som passar er, säger Linus Mähler, teknisk chef på Dohi Sweden.

Fler vägar in till företag

Även om examensarbetet stod i centrum under dagen passade flera företag också på att berätta om andra vägar till en anställning. Marcus Zingmark från Tieto berättade till exempel om det trainee-program som företaget har. Det pågår under nio månader med både praktik och utildning där de sista månaderna görs utomlands.

Ett annat liknande exempel är Acino Academy med sommarjobb, exjobb och eventuell framtida anställning som Tobias Forsgren från Acino lyfte fram som en särskild satsning på att bygga relationer mellan studenter och företag.

Efter korta presentationer från företagen avslutades dagen med mingel då studenterna fick möjlighet att prata direkt med de olika representanterna. Med under dagen var Algoryx, CodeMill, Dohi Sweden, Tieto, Sogeti, BAE-Systems, SkySparc, Zordix, Acino, Atea, Limes Audio, Logica, Vitec och Försvarsmakten.

Bilden ovan: Bredden bland it-företagen som mötte studenterna var stor. På bilden Thomas Bergqvist, Skysparc som arbetar med system för finansiell handel, Fredrik Lindström, Limes Audio som arbetar med teknik för röstkommunikation, och Matti Larsson, Zordix, spelföretag med inriktning mot Nintendo-spel.

Redaktör: Mikael Hansson