Publicerad: 2021-10-18

Mottar anslag för projekt inom Belysning av Sveriges förskolor

NYHET Katharina Wulff, WCMM-associerad forskare, får bidrag från Energimyndigheten för belysningen i Sveriges förskolor.

Detta projekt är på två år och är kopplat till installationen av nya belysningssystem i Sveriges förskolor. Inom detta projekt samarbetar Katharina med Tommy Goven (Belysningsdesign) och Thorbjörn Laike (Lunds universitet) samt Barnverket. Det kommer också att stödjas av samarbete med Light Collaboration Network (https://lightcollaboration.net/about/), specifikt med Ute Besenecker, arkitekt på KTH som också har ett skolbelysningsprojekt i Gävle.

Detta projekt kommer utöver att gynnas av Katharinas Photon Space-projektet med dagsljus som utnyttjar de starka dagslängdsförändringarna, också att länka till data om sömn-vakenhet, fysisk aktivitet och ljusexponering för de 3-åriga barnen som är med i Västerbottens Northpop-studie.

Inom detta projekt har vi över hundra uppsättningar av data med utmärkt kvalitet. Insamlingen är för närvarande pågående och vi utvecklar för närvarande metoder och analyserar data.