Publicerad: 2006-02-28

Muhammed-teckningarna – om bildförbudet i islam i ett historiskt perspektiv

NYHET I sin föreläsning på Bildmuseet i kväll, tisdag 28/2, talar Mohammad Fazlhashemi om det dagsaktuella temat kring förbudet mot att avbilda Gud i islam. Han diskuterar den religiösa och historiska kontext i vilken detta förbud har växt fram.

Mohammad Fazlhashemi nyanserar frågan om ett generellt förbud mot avbildning av Gud i den islamska bildtraditionen. Hur har olika riktningar inom islam under historiens lopp förhållit sig till bildkonsten, både när heliga och världsliga gestalter gestaltats? Han avslutar med en utblick mot de danska nidteckningarna och protesterna mot dessa.

Mohammad Fazlhashemi är docent och universitetslektor i idéhistoria, verksam vid Umeå universitet. I sin forskning har han ägnat sig åt islamisk idéhistoria; politiskt tänkande i den muslimska världen under europeisk medeltid, receptionen av bilden av Europa/Väst och modernitet i den muslimska världen, konstruktionen av bilden av den muslimska Orienten i väst och konstruktionen av bilden av väst ur ett muslimskt perspektiv.

Föreläsningen ingår i projektet Korståget i vår tid.
Läs mer: www.crusading.se

Plats: Bildmuseet Tid: 28 februari kl 18.30
Fri entré

Monica von Stedingk, Informationsansvarig BildMuseetUmeå universitet901 87 UmeåTel +46 (0)90 - 786 5608Fax +46 (0)90 - 786 7733