Publicerad: 2017-04-25

Museologistudenter bjuder in till vernissage

NYHET Under några veckor varje vår producerar studenter i museologi egna utställningskoncept som presenteras i både modell, manus och texter. Årets utställningar handlar om Färger, Stjärnor och Döden.

Vernissage av utställningsmodeller, fredag 28 april, Vardagsrummet, kl. 14.30-16.30

Nedan följer studenternas beskrivning av deras respektive teman och modeller:

Spektrum – om färg i tiden
"Vad säger färg om oss människor och vårt samhälle? Om jag väljer rosa eller svart skjorta, vad säger det om mig? Färg ska skydda, bevara och försköna, men färgens kulturhistoriska bakgrund är mycket mer än så. Symbolik, status och bärare av idéer. Färg spelar roll."

Vem är du? Jag är döden!
"Detta koncept handlar om att 'visa döden' för besökaren utan religiösa aspekter genom ett undervisande upplevelsecentrum. Med hjälp av föremål, texter och ljud, som går att koppla till både död och liv ge besökare kunskap om det oundvikliga. Men samtidigt ingjuta hopp om överlevnad från döden."

Stjärnklart
"Stjärnor förknippas ofta med rymden men de dyker även upp i så många andra sammanhang. Vår kultur, religion och politik har alla en anknytning till stjärnor och genom vår utställning har du möjlighet att ta reda på vilket sätt."

Är du nyfiken på att ta reda på hur det fungerar att köpa en stjärna, kolla på kometstenar, lära dig mer om horoskop eller kolla in vårt stjärnspäckade barnrum är detta en utställning som inte får missas".

Alla varmt välkomna!

Redaktör: Jonas Vågström