Publicerad: 2016-09-15

Musikforskare söker medverkande

NYHET Sätt dina förutfattade meningar om vad musik är och hur musik ska låta åt sidan för en stund och hänge dig åt Lines – Medverkandekonst med interaktiva musikinstrument!

Anders Lind, tonsättare och konstnärlig lektor vid Institutionen för Estetiska ämnen har skapat en ny utställning med interaktiva instrument, som visas på Västerbottens Museum i Umeå.

Med verket LINES utforskar Lind linjer som musikaliska instrument. Linjer på väggar, på golv och hängandes i tak i kombination med sensorer och elektronik bildar tre unika musikinstrument. Inga musikaliska förkunskaper krävs för att kunna spela, samtidigt som den redan invigde musikskaparen eller musikern hittar nya utmaningar och möjligheter med instrumenten.

LINES är medverkandekonst som med fördel utforskas i grupp, men som även kan upplevas på egen hand. Ambitionen är att med verket skapa en plattform som möjliggör nya former för musikaliskt samspel, ett utforskande av nya konstnärliga uttryck samt ger upplevelser som inspirerar och berör.

Bild på Anders Lind.
Anders Lind.
Foto: Västerbottens museum.

Linds musik och installationer har framförts och visats samt erhållit priser i både nationella och internationella sammanhang. Utställningen Singing Instruments! (2013–2014), som också premiärvisades vid Västerbottens Museum, har sedan dess visats i bland annat Berlin, Santa Barbara, San Francisco och Waterloo i Kanada. LINES är skapat som en del av det konstnärliga forskningsprojekt som Anders Lind bedriver vid Institutionen för Estetiska ämnen, Umeå universitet.

Söndag 18 september klockan 14.00 på Västerbottens museum

Västerbottens museum – utställningen LINES