Publicerad: 2010-06-28

Mycket hjälp att få inför studierna

NYHET Studievägledningen hjälper studenter både före och under studietiden. Studievägledaren Karina Arvidsson ger här sina bästa tips till dig som funderar på att börja studera vid Umeå universitet.

Som studievägledare på Studentcentrum pratar Karina med studenter och hjälper dem att komma fram till vad de vill bli och hur det kan bli det. Nu under sommaren får hon och hennes kollegor ofta frågor som: Är jag behörig? Kommer jag att komma in? Vad ska jag tacka ja till? Vad innebär det att läsa på ett universitet?

– Många undrar om de kommer att klara studierna, berättar Karina. Då brukar vi rekommendera att förbereda sig så gott det går:•Titta på kursplanen och litteraturen och repetera gärna om du har tidigare kunskaper inom ämnet. •Utgå från att studierna kräver 40 timmars arbetsvecka – den tid som är undervisningsfri ska användas för egna studier.
•Försök förbereda praktiska saker som boende och ekonomi så att du slipper oroa dig för sådant när du behöver fokusera på studier.

– Men, de allra flesta klarar studierna, säger Karina Arvidsson lugnande.

Studieverkstaden och Studenthälsan kan hjälpa

StudieverkstadDet finns mycket hjälp och stöd att få som student vi Umeå universitet. Karina tipsar om att ta kontakt med Studieverkstaden där studenter kan få råd och tips om sådant som hur man förbättrar studietekniken, utvecklar det vetenskapliga skrivandet, läser effektivare och håller muntliga presentationer. Karina berättar även om Studenthälsan, som erbjuder hjälp med stresshantering, sömn och självkänsla under studietiden.

Gör en sen anmälan

– Har du först nu kommit på att du vill läsa till hösten är loppet inte kört, säger Karina. Det går att göra en sen anmälan. Karinas råd är att göra en sen anmälan så snart som möjligt, eftersom man placeras i kö efter anmälningsdatum.
– Men, tillägger hon, du måste naturligtvis vara behörig för att ha chans att bli antagen.

Du kan nå studievägledningen via telefon, chat eller besöka dem i receptionen i Förvaltningshuset (Tornet).

Foto: Mattias Pettersson

Redaktör: Kristina Lindmark