Publicerad: 2022-02-07

Namnkunniga talare på DBOSI'22

NYHET På torsdag och fredag 10-11 februari går fjärde upplagan av Nordic Workshop on Digital Foundations of Business, Operations, Strategy and Innovation - DBOSI’22 - av stapeln. Förutom ett digert program för workshopdeltagarna finns även möjlighet för andra intresserade att ta del av de offentliga programpunkterna med ett antal namnkunniga talare.

Text: Magnus Mikaelsson

Efter välkomstanförande av Umeå universitets rektor, Hans Adolfsson och Jonny Holmström, professor vid Institutionen för informatik samt föreståndare för och grundare av Swedish Center for Digital Innovation (SCDI) inleds torsdagen av Nick Berente, Associate Professor of IT, Operations & Analytics, Notre Dame University, med presentationen: Managing AI: Opportunities and Challenges for Research and Practice.

Nick Berente är verksam vid University of Notre Dame, har fått ett flertal utmärkelser för både sin forskning och sin undervisning och är dessutom huvudutredare för ett antal projekt för U.S. National Science Foundation. Innan sin akademiska karriär var Berente entreprenör och ligger bl a bakom uppstarten av två techbolag.

På fredag ger sedan Björn Brinne, Chief AI Officer, Peltarion presentationen Leverage Your Data: How a No-Code AI Platform Can Revitalize Firms.

Björn som forskat inom området teoretisk fysik är idag bl a med och driver utvecklingen kring machine learning och deep learning på Peltarion.

Mer information om eventet, tider samt Zoom-länk hittar ni på SCDI's webbplats - www.scdi.se