Publicerad: 2015-02-24

Nära 3 000 nyfikna gymnasieelever besöker campus

NYHET Onsdagen den 25 februari är det dags för Umeå universitets årliga informationsdag. Då kommer nästan 3 000 gymnasieelever från hela Norrland till campusområdet för att få veta mer om universitetets utbildningar och hur det är att studera här.

– Det är fantastiskt roligt att så många vill komma och besöka oss. Den här dagen finns många studenter och lärare på plats, redo att svara på frågor från gymnasieeleverna. Extra kul känns det att dessa möten kan ske i kreativa miljöer på universitetets campus, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

Totalt kommer 31 bussar med 1 600 elever från Västerbotten, Västernorrland, Norrbotten och Jämtland – från Luleå i norr till Sundsvall i söder och Östersund i väster. Från Umeå med närområde deltar närmare 1 400 elever.

Prova på-aktiviteter

Informationsdagen ger eleverna möjlighet att både inspireras och informeras. Över 150 olika aktiviteter avlöser varandra under dagen – allt från föreläsningar och studiebesök, till information om vad som är viktigt att tänka på inför jobbsökande. Hela dagen går det dessutom att besöka en inspirationsmässa med lärare, studenter och studievägledare som står redo att svara på elevernas frågor. Under mässan kan eleverna bland annat prova på att bli skannade och få en 3D-modell av sig själv, mäta sin lungvolym, diskutera modern konst, måla med rösten och testa sitt luktsinne.

Framtiden finns inom IT

Idag finns det en väldigt stor efterfrågan på personer med högskoleutbildning inom IT, bland annat i Umeå. På årets informationsdag lyfter Umeå universitet därför särskilt fram IT-området, inom vilket universitetet har många starka utbildningar. Under dagen ordnas bland annat ett branschseminarium och en utställning där branschrepresentanter möter upp och informerar eleverna.

Överraskning väntar

De flesta av dagens aktiviteter äger rum i Samhällsvetarhuset och i nya Humanisthuset, som invigdes ifjol. Eftersom Umeå universitet fyller 50 år i år kan besökare också förvänta sig en extra välsmakande överraskning. Dessutom bjuder Kultur på Campus på en lunchkonsert kl. 12.05–12.25 med Årets Ninja på scenen i Lindellhallen, Samhällsvetarhuset.

Schema för informationsdagen kl. 09.30–15.30

InledningAula Nordica kl. 09.30 – 10.00Humanisthuset kl. 10.30 – 11.30
InspirationsmässaLindellhallen kl. 10.00 – 15.30
Kultur på campus
Lindellhallen kl. 12.05 – 12.25

Detaljerat program och karta

umu.se/informationsdagen kan eleverna göra sitt eget personligt program.

För press och media

Störst chans att intervjua besökande gymnasieelever är kl. 11.00–11.30, 12.00–12.30 och 13.00–13.30.

För mer information, kontakta gärna:

Anna HolmströmKommunikationsenheten, Umeå universitet
telefon: 070-675 7299